В Осло използват стомана от немския боен кораб „Тирпиц“ при ремонти на канализацията
Ирония? По-скоро факти. „Тирпиц“ е вторият боен кораб от клас „Бисмарк“ във флота на Третия райх и близнак на един от най-известните плавателни съдове от Втората световна война - едноименния „Бисмарк“. Не сте се объркали, името на Ото фон Бисмарк е използвано, както за класа линейни кораби, така и за име на единия от тях. Тирпиц пък бил кръстен на адмирал Алфред фон Тирпиц.
И макар конструктивно двата съда да са били доста сходни при производството си, в хода на войната „Тирпиц“ получава редица модификации. Сред тях са добавените 8 торпедни тръби с диаметър 53,3 см и 58 противовъздушни оръдия с диаметър 2 см. Стандартно корабът бил с броня с дебелина от 320 мм, а куполите на основните оръдия - с дебелина 360 мм. Машината помещавала също 4 самолета Arado Ar 196, както и екипаж от над 2600 човека.
В резултат водоизместимостта на дългия четвърт километър кораб достигнала до 52 600 тона. Което го направил с 2000 тона по-тежък от „Бисмарк“ и го квалифицира, като най-тежкият боен плавателен излизал някога от европейска корабостроителница.
„Тирпиц“ е потопен от британски бомбардировачи на 12 ноември 1944 г. (около 4 г. по-късно от „Бисмарк“, 24 август 1940), край бреговете на Норвегия. Две директни попадения с бомби ‘Tallboy’, всяка тежаща по 5400 кг, както и една паднала в непосредствена близост, причиняват сериозни щети, пеобръщане, последвало от неизбежното последно пътуване към дъното. Гигантът е потопен за едва 11 минути. Броят на загиналите варира в зависимост от източниците, между 950 и 1200 души.
След войната немска и норвежка компания обединяват силите си за изваждане на фрагменти от кораба. Операциите продължават в периода 1948-1957 г., като части от „Тирпиц“ са продадени на други компании и организации.
Една от тях явно е т.н. „Агенция работи по водоснабдяването и канализацията“ в Осло. Снимката, която виждате в галерията, основната, е по време на ремонтни работи на водопровод или канализация, не сме сигурни. Металната плоча обаче е била част от грандиозната бойна машина. Тук е в ролята си на капак на изкопа, позволяващ преминаване на автомобили и дори по-тежки превозни средства, до завършване на ремонта.