Дядото на Cybertruck - Chevrolet S-10 Electric от 1997 г.
Не, че двата производителя имат нещо общо, но Chevrolet S-10 EV реално е първият електрически пикап на масов автомобилен производител. Пуснат на пазара през 1997 г., 22 години преди Илон да покаже Tesla Cybertruck за първи път, и модифициран през 1998, през която е и прекратено неговото производство.
Защо се сещаме за този пикап? Попадна ни интересен материал на The Drive, който ни върна в зората на „масовата електромобилизация“ или по-скоро в първите съвременни експерименти преди нея. Видеото в статията също ще ви е интересно, ако ви вълнува този тип задвижване и решенията за зареждане. Реално GM е вероятно първият автомобилен гигант с интересни и иновативни стъпки в електромобилизма. В тази връзка, филмът „Who Killed the Electric Car?“ от 2006 е много интересен.
Но обратна към основната тема. Chevrolet базира пикапа на конвенционалния S-10, като на мястото на 4- или 6-цилиндровите мотори поставя електромотора на EV1, главния герой във филма споменат в горния абзац. Мощността обаче намалена от 100 на 85 кВт или 114 к.с., заради допълнителното натоварване и съпротивление на конструкцията. Също така, от оригиналното задно задвижване, пикапът минава на предно. Батериите са оловни, поставени са между профилите на шасито, производство на Delphi.
Под легена си Chevy S-10 Electric приютява 29 акумулатора с маса по 19 кг парчето, общо 575 кг с кабелите и допълнителните „аксесоари“. Пикапът тежи 1950 кг или горе-долу 100 кг повече от BMW 730d G11, която обаче е разпределена в съотношение 48%/52% между предната и задната ос.
Номиналният волтаж на системата е 312 волта, като зареждането също е интересно – с кабел, но индукционно, с мощност 6,6 кВт. Времето за зареждане е 5 ч. и 15 мин, а пробегът – около 62 км при постоянна скорост от 97 км/ч (60 мили в час) или над 70 км при градско каране. Максималната скорост е ограничена на 114 км/ч, с 10 км/ч по-малко от на EV1. Ускорението? 0-80 км/ч отнема 9,8 секунди при 100% заряд или 10,4 при наполовина пълна батеррия.
През следващата втора и последна година на производство, 1998, GM правят сериозно подобрение – батериите са сменени с никел-метал хидридни. Пробегът нараства до около 140 км, а масата намалява със 160 кг. Каква е съдбата на Chevrolet S-10 EV? Произведени са 492 екземпляра, около 60 от които са продадени на флийт клиенти, а останалите ги сполетява съдбата на EV1 – хидравличната преса.