Първа среща с Volvo EX30, *най-бързата кола на марката
Новото Volvo EX30 е интересна кола и в контекста на историята на марката. От една страна, с дължина от 4,2 метра, тя е най-късият им модел от десетилетия насам. От друга, версията с два ел. мотора е най-бързо ускоряващото Volvo правено някога. Любопитна комбинация от качества.
Топ спецификацията AWD е с 428 коня. Това са 28 повече от BMW M5 E39, което се задвижва от 4,9-литров атмосферен мега V8. Да, от 1998 г. мина много време, но именно коли, като EX30 ни карат да се замислим затова как е еволюирало/се е променило автомобилостроенето, например, през последните 25 години.
Компактното SUV-че прави 0-100 за 3,6 секунди, най-доброто постижение за сериен модел на марката. И 1,7 секунди по-бързо от превърналия се в икона BMW модел. Но не, не правя тези паралели с цел да изтъкна превъзходството на електрификацията над „архаичните ДВГ-та“. Които, в зависимост от ситуацията, даже могат да бъдат по-екологични от EV-тата.
Но, въглеродният отпечатък на Volvo EX30 е с 25% по-малък от този на също електрическите модели C40 и XC40. Това гласи официалният текст на шведската марка, и вероятно е така. Което означава, че това е най-малкият, бърз и екологичен електомобил на „Гьотеборгци“. Доста плюсове.
Как е на живо? Днес вносителят на марката у нас показа колата пред журналисти. Оказва се, че България е от първите страни в региона, които получават коли. Доба възможност за ранен допир с модела, от които няколко неща ми се изясниха много бързо.
Първо, EX30 е по-малко отколкото изглежда на снимки. Второ, отвътре е по-голямо отколкото очаквате, когато го видите на живо. И трето, колата оставя впечатление за качество. Интериорът си има своите особености, като положението на копчетата за прозорците в средата, както и елиминирането на много други бутони за сметка на менюта с команди през дисплея.
Видимо таблото е супер модерно и изчистено, изглежда яко и дори успокоително, без излишности. Стилно, семпло. Интересно е обаче е дали скоростомерът в средата (километрите в час се показват само на централния „таблет“), няма да разсейва излишно вниманието на водача. Ще се разбере, ако взема колата за уикенд и детайлно видео.
Дотогава, на хартия и вече и на допир, Volvo EX30 изглежда силно включване в класа. И едно от малкото в Европа, по отношение на размер и тип задвижване. Цените варират между 80 и 100 хил. лв., стартови, които също изкушават за предпочитане пред някои конкуренти.
И, понеже днес сме на тема бързи Volvo коли, може да ви хареса да кикнете на тази снимка долу - Volvo 245 с Lamborghini V10. Рестомод приказка за окото и ухото.