За „Пoлетът на милионерите“ и пепелниците пълни с дизелово гориво

  • Галерия с 8 снимки. Галерия с 8 снимки.

08 Jan 2024

Представете си следната картинка. Годината е 1936, носите се над сравнително новите небостъргачи „Емпайър Стейт Билдинг“ и „Крайслер Билдинг“, над вас са затворени 200 000 кубични метра водород, а до вас, в гондолата под огромния балон, си говори бизнес елитът на САЩ.

Около 70 човека, сред които 28-годишният тогава Нелсън Рокфелер, част от нефтената империя и бъдещ кмет на Ню Йорк; Уинтроп Олдрич, председател на борда на директорите на „Чейс Нешънъл Банк“; Пол Личфийлд, президент на Goodyear Tire & Rubber Co.; Брайън Фой, бъдещ шеф на Chrysler; Хуан Трипе, основател на Pan American World Airways и американският ас от Първата световна война Еди Рикенбейкър. Както и единствената дама на борда, Мери Гудрич Дженсън, първата жена с пилотски лиценз в Кънектикът.

Превозното средство? Дългият почти колкото „Титаник“ дирижабъл „Хинденбург“, 245-метровият колос, задвижван от четири дизелови двигателя Mercedes-Benz, с по 1100 к.с. всеки, декориран със свастиките на Нацистка Германия. Респектираща гледка и ситуация, със сигурност.

Която извивала вратовете на хиляди наблюдатели от земята. Не, че този тип летателни апарати бил тотално нов за американците, и по-специално за хората от района на Нова Англия. Първият дирижабъл прелетял над Масачузец и Кънектикът, е американският военен „Шенъндо“ през 1923, но най-чест посетител на въздушното пространство над областта, бил 237-метровият „Граф Цепелин“.

Имено Graf Zeppelin бил първата машина, която започнала да извършва трансконтинентални полети. В периода 1928 и 1933, LZ 127 посетил този район на Щатите общо пет пъти. Но „Полетът на милионерите“, както го нарекли медиите, осъществен на 9 октомври 1936, бил специален.

Имиджов. Организатори били Deutsche Zeppelin-Reederei (DZR) и петролната компания Standard Oil of New Jersey, предшественикът на Esso. Именно вторите осигурявали дизеловото гориво за полета и същото, доза от което получил всеки от ВИП пасажерите, затворено в малка стъклена реплика на дирижабъла, свързана с алуминиев пепелник.

Колко разумно е да раздадеш над 70 съда за тръскане на цигари със стъклена дизелова ампула, на машина пълна с 18 тона силно възпламеним газ? По наше мнение, не особено.

За щастие „Пoлетът на милионерите“ минава гладко и без инциденти, но за нещастие на „Хинденбург“ и пасажерите му по-малко година по-късно, на 6 май 1937, се случва една от най-известните авиационни злополуки в историята. При кацане на LZ 129 в Лейкхърст, Ню Джърси, летателният апарат се възпламенява и бързо се стоварва на площадката. Загиват 35 човека, 13 от 36-те пасажера, както и 22-ма от общо 61 души екипаж. 

Източник: ctinsider.com

Много практичен и интересен!