Audi най-накрая успя да превземе “Дакар” с хибрида e-tron
Карлос Сайнц спечели рали “Дакар” за четвърти път в кариерата си, при това с четвърти различен производител. Испанецът триумфира с над час и 20 минути пред втория след 4727 състезателни километра и общо над 48 часа общо време, след като основните му конкуренти Себастиен Льоб и Насер ал Атия отпаднаха от битката за победата в различни етапи от състезанието заради технически проблеми на своите прототипи Prodrive.
Това беше и последен опит на Audi да триумфира в “Дакар” с една по същество електрическа машина, която има двигател с вътрешно горене, използван само, за да се зареждат батериите.
Втори при автомобилите остана Гийом де Мевиус със супер издръжливата Toyota Hilux, а Льоб остана трети, макар до вчера да наваксваше с бързо темпо своето изоставане от по-малко от 15 минути от Сайнц.
61-годишният Сайнц е най-възрастният победител при автомобилистите. Освен с Audi той е печелил надпреварата също с VW (2010), Peugeot (2018) и MINI (2020).
Това беше последен опит на Audi да спечели смятаното за най-тежко рали в света с електрическа кола. Очаква се гигантът да насочи усилията си към Формула 1 и дебюта през 2026 г. Макар RS Q e-tron по същество да се задвижва само от електромотори, то все пак има 2-литров бензинов мотор на борда, който обаче няма пряка връзка с колелата, а служи само за генератор за енергия за електромоторите. Сложната система с електромотори от Формула Е срещаше технически трудности през миналите две години, но този път нямаше кой да се справи със Сайнц и неговите съотборници Петерханзел и Екстрьом, които в последните етапи му служеха като бърза асистенция, след като загубиха шанс за победата.
За разлика от тях Насер ал Атия се отказа да изпълнява тази роля в Prodrive, с което би могъл да помогне на Льоб. Точно катарецът преди състезанието беше предрекъл, че колите на Audi ще издържат само първите три етапа на състезанието. Любопитно е, че Сайнц триумфира в ралито без да е спечелил нито един отделен етап.
При моторите победител стана американецът Рики Брабек с Honda. При камионите шампион е чехът Мартин Мачик с Iveco. Той печели за първи път в своето 12-о участие, като Iveco за втори път печели ралито, след като Kamaz получи забрана да участва през 2022 г.