Fiat Punto: Новогодишна градска пиратка от края на 90-те


22 Jan 2024

Щедро впрегната с достатъчно коне и богато оборудвана за сегмента си, тази малка градска бомба се грижи за удоволствието от ежедневната употреба през края на 90-те и началото на новия Милениум. През годините Punto-то обаче остана някак си в сянка, но днес с тези ниски цени пазара ви позволява да си карате много хубав градски автомобил почти на безценица, и да си припомните старото време.

Нека споменем и малко история за семейство Аниели (собствениците на FIAT тогава), които са били едновременно страхотна възможност за FIAT, но и голям капан. Джовани създава марката през 1899 г., а Джани, неговият внук, поема юздите през 1967 г. но голяма част от семейството губи интерес към производството на автомобили, предпочитайки финансите. Така че през годините нередовното изливане на пари във FIAT не му позволява да остане на върха, което кара торинския гигант тогава, за първи път от 1971 г, да пусне градска кола, която променя стандартите на сегмента. Както и Uno в миналото (което е постигнало огромен успех), така и Punto освежава сегмента и променя платформата, но само с малки и нефундаментални разлики, вместо да се подходи по тотално нов начин. Това е било огромен риск, защото междувременно конкуренцията е напредвала бързо: По-специално Peugeot 206 и Renault Clio II. Изправен пред тези два модела, появили се през 1998 г., Punto II се бори да изпъкне. Това е трудна игра, и освен намаляването на цените в шоурумите преди прехода към еврото през 2002 г., Punto е имало доста трудна, но не и непосилна задача.

Това означава ли, че Punto II е било безинтересно? - Съвсем не!

Ревизираната платформа (сравнение с предшественика си) се възползва от пасивна безопасност и получава най-високото оборудване. Особено в неговата най-висока версия HGT, пусната с останалата част от гамата. Стандартно този вариант разполага с климатик, бордови компютър, електрически прозорци и огледала, ABS, TCS тракшън контрол, алуминиеви джанти, отлична звукова система, включително субуфер-бас, комбиниран със CD чейнджър и дори GPS! Никой конкурент не е предлагал толкова много. Това обаче се отразява на продажната цена: 23 000 евро по изравнени цени към днес. Това е повече, отколкото за по-мощното Peugeot 206 S16. Защото ако французинът слага  2.0 L и 138 к.с., то италианецът се задоволява само с 1.7 L и 130 к.с.

Въпреки това този атмосферен агрегат не е наказание, тъй като прави чудеса в Barchetta. Някои ще съжаляват за 1,4-литровото турбо на старото Punto GT, но HGT предлага практически също толкова добра производителност: максимум 205 км/ч за ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,5 секунди. Но пуристите биха казали, че това е стъпка назад и един вид регресия... Въпреки това HGT очевидно напредва в своята си кожа спрямо GT. Имайте предвид, че неговият голям атмосферен двигател също се предлага като купе с 5 врати, под версията Emotion, което само по себе си е било успешно, защото е комбинирало динамика с практичност. В края на 2000 г. този двигател е бил актуализиран, за да отговаря на еко-стандарта EВРО 3.

В края на 2003 г. Punto II претърпява основен рестайлинг. Неговата остра муцуна отстъпва място в предната част на много вдъхновена версия като тази на VW Polo 6N2, следователно става леко тривиална. Каква идея само! В пилотската кабина седалките получават нови покрития, както и в HGТ версията, GPS-ът се мести в каталога с опции вместо стандартен такъв, (където се появява и круиз контрол), като опция, редом до автоматичния климатик, въздушните възглавници и ESP. Но пък цената пада…. ОЩЕ !

Това обаче се оказва недостатъчно, за да поднови интереса към най-мощното Punto, защото нито механиката му, нито шасито му се променят. Този вариант приключва житейския си път през 2005 г. с пристигането на Grande Punto.

Бързи съвети при покупка…

Механично Punto с 1,7 литра и 130 к.с. е силен избор: 200 000 км са само формалност. Двигателят може доста повече при условие, че смените ангренажния ремък преди 100 000 км и в същото време подмените фазопревключвателя на разпределителния вал, ако има луфт и издава дизелов шум. Внимавайте, ако пренебрегнете тази точка, вариаторът ще вибрира и в крайна сметка ще доведе до скъсване на ремъка, което ще доведе най-малкото до набиване на клапаните. А това няма да се хареса на сметката и джоба ви.

Друга чувствителна точка е електрическото кормилно управление, което се поврежда след повреда на датчик. Това си е 100% Бела Италия. Но това е повреда, която се среща по-често при моделите преди рестайлинга. Освен това някои електрически аксесоари може да имат слабости: чистачки на предното стъкло или вентилатора на купето. И накрая, тъй като колата е стара, внимавайте за корозия по подовете и праговете, особено на тези, които идват от райони, където има много сол през зимата (Германия, Австрия и Скандинавия).

Относно динамиката на Punto HGT, то тя се разкрива на магистралата, където освен безупречно управление, със сигурност е достатъчно бързо, но и изненадващо тихо при 160-170 км/ч, в Германия разбира се. Освен това, макар и твърдо, окачването осигурява много приемлив комфорт. Така този италианец е подходящ както за ежедневието, така и за дълги пътувания, без да е много изморително шофирането. Разходът е предвид времето и технологията си: средно 8,5 л/100 км.

В заключителни думи бих казал че Fiat Punto е доста интересна малка градска кола, която при нужното внимание би могла да ви служи без никакъв проблем години наред!

FIAT PUNTO - ВОДЕН ОТ СТРАСТ*

* Слоган от реклама на модела през 2000год.

Фенове сме! A вие?