ПРЕМИЕРА: Новото Porsche Macan, само на ток и с до 639 коня


25 Jan 2024

При дебюта на Panamera писах, че голяма новина, но новото Porsche Macan е дори по-важно за марката, защото е най-продаваният им модел. Тоест, ако Porsche обърка рецептата му, последствията биха били сериозни. Немците предварително наелектризираха и поляризираха темата “Macan”, още през 2021, когато обявиха, че следващата генерация ще е само на ток.

А сега, ето го и него – световна премиера на изцяло новото Pоrsche Macan v2.0. И по всичко личи, че от Щутгарт са изпипали добре нещата. Моделът излиза на пазара в две версии, Macan 4 с 408 к.с. (300 кВт) и 650 Нм, и Macan Turbo с 639 к.с. (470 кВт) и 1130 Нм. Първият спринтира от 0-100 км/ч за 5,2 секунди и развива 220 км/ч, а в топ спецификацията се нуждае от 3,3 секунди и достига до 260 км/ч. Тоест, Macan Turbo прави нула-сто за същото време, за което и 911 Carrera 4 GTS, aдинамиката му е, като на актуалния Taycan Turbo (3,2 сек, 260 км/ч, 680 к.с.). Последният обаче скоро ще получи ъпдейт и версия с над 1000 коня.

Обратно към новия Macan. Моделът е първият от VAG групата, който представя новата 800-волтова Premium Platform Electric (PPE) платформа, съвместно разработена с Audi. Тя ще бъде база и на задаващите се A6 and Q6, а много вероятно и на следващия Cayenne. Електрохимията на батерията е литий-никел манган колбалт. Клетките са подредени в 12 модула, като общият капацитет е 95 кВтч (100 кВтч бруто). Porsche бяха първите със сериен автомобил с 800-волтова архитектура, с Taycan, която изисква много по-малко мед и позволява по-бързо зареждане. Ако свържете новия Macan към DC станция с 800 волта, колата може да поеме мощност до 270 кВт. При връзване на 400-волтов конектор, реално батерията се разделя на два блока, които се зареждат паралелно, което значително намалява времето за „пълнене“.

Официалните данни са за 21 мин. от 10-80% при DC зареждане. По отношение на пробега, за Macan 4 дават 613 км, а за Turbo - 591 км. И двата модела са с двойно задвижване, с по един ел. мотор с постоянни магнитни на всяка ос. Задният е обърнат на 180 градуса, за изнасяне на повече маса към съответния край, казват от Porsche. При Macan са се отказали от 2-степенната скоростна кутия на задната ос (при Taycan), тъй като са успели да постигнат целите за ускорение и ефективност и без нея.

Окачването е многозвенно и в двата края, като отпред е с двойни A-раменни носачи, но с горно рамо разделено на две, което измества оста на кормилното управление по-навън. И двете версии идват стандартно с въздушни пружини и адаптивни амортисьори – т.н. PASM или Porsche Active Suspension Management. Опционално колата ще може да се поръча и със задни завиващи колела.

Дизайнът на екстериора? По-скоро еволюция отколкото революция. Повлиян e Taycan, фаровете напомнят на тези на обновения Cayenne, a задната светлинна ивица веднага се асоциира с първото електрическо Porsche. Macan е пораснал във всички посоки - междуосието е 2893 мм (+ 86 мм), дължината е 4784 мм (+58 мм), а широчината е увеличена с 53 мм до 1975 мм. И, за разлика от бензиновия Macan, вече има място за багаж и отпред - 84 литра, а „класическият“ заден побира 540.

Вътре също няма изненади. Кокпитът прилича на този при обновения Cayenne и третата генерация Panamera, която пък сама по себе си прилича на по-скоро на фейслифт. Лостче за „скоростите“ на таблото зад волана, извит дисплей за основните уреди, опционален дисплей за пасажера и, ура!, запазени физически бутони за климатика (за основните функции) и силата на звука на стереото в централната конзола.

Цените? Започват от 84 100 евро за Macan 4 и от 114 600 евро за Macan Turbo. Те обаче са за Германия, за тези у нас ще изчакаме още малко. Какво мислите за чисто новия Macan?

Сбогом V10!