Тествахме новия Ariya: първия електрически SUV на Nissan

  • Галерия с 12 снимки от теста, направени от колегите от Lap.bg Галерия с 12 снимки от теста, направени от колегите от Lap.bg

25 Jan 2024

Адашът Монев кара колата още преди година и половина, но поради глобалната криза с чиповете и доставките едва сега получихме възможност да тестваме Ariya в България.

Какво е Ariya?

Ако питате Nissan, колата е смес между GT-R, Leaf и Qashqai, хех… Ние не бихме отишли толкова далече, но идеята е яка, признаваме! 

Японската компания си изгради солидно име в света на електромобилите с Leaf, но в съвременните условия един електрически модел е крайно недостатъчен, а докато нямаш SUV в портфолиото, направо си извън играта. Ето защо през 2021 г. на пазара се появи Ariya – първи електрически кросоувър на Nissan и пряк конкурент на коли като Tesla Model Y, Skoda Enyaq, VW ID.4/5 и Hyundai Ioniq 5. 

Ariya се забави много заради кризата с чиповете и доставките, но сега вече производството (изцяло в Япония за всички пазари по света) върви с пълна сила.

Със сигурност Ariya е голяма стъпка напред спрямо Leaf – както по отношение на дизайна (споделете и своето мнение!), така и чисто технически, благодарение на въвеждането на батерии с течно охлаждане, които позволяват по-бързо зареждане… Освен това Ariya използва електромотори с по-малко редки метали, което е по-еко и по-евтино за производство.

Най-важното обаче е, че Ariya е SUV, а днес всички купуват само това… Ariya е по-дълга от Qashqai с 20 см и се усеща като поне два размера по-голяма отвътре заради по-голямото с 13 см междуосие.

Числата

В България Ariya се предлага в три версии: с малка (63 кВтч) и голяма (87 кВтч) батерия (за разлика от много други производители Nissan цитира използваемия капацитет, супер!), като втората може да се поръча и с два електромотора. Базовият вариант с малката батерия и предно предаване идва с 218 к.с. При положение, че го вземете с голямата батерия, мощността е малко по-висока (242 к.с.), а топ моделът е с два електромотора, двойно предаване и 306 к.с. 

У нас не се предлага върховият модел с 394 к.с., но вероятно в някакъв момент ще дойдат представените преди седмица варианти Nismo – с 367 и 435 к.с.

Ние тествахме Ariya с един електромотор и с малката батерия, което е най-достъпният вариант на колата – с цена от 90 хил. лв. в ниското ниво на оборудване Advance (което има двузонов климатик, два 12,3-инчови дисплея, асистенти на водача и, разбира се, Apple CarPlay и Android Auto) и 100 хил. лв. в нивото Evolve (то добавя автономно паркиране, електрическо настройване на волана и централната конзола, умен ключ и доста смислените огледало за обратно виждане с включване на образа от камерата и хедъп дисплей, както и страхотни Bi-LED фарове с автоматична функция). С голямата батерия Ariya идва само във варианта Evolve и цената е 116 хил., ако вземете варианта с предно предаване и 123 хил. лв. за модела с два електромотора и 306 к.с.

Пробегът при DizzyRiders теста

При външна температура около 5 градуса по Целзий, нормално каране в ограниченията (140 км/ч на магистрала “Струма” по маршрут София - Петрич) с включен климатик и четирима души в колата, реалният пробег е 280 км, което е с 30% по-зле от обещаните от производителя 400 км. В топло време и при спокойно каране със сигурност ще прави над 300 км, но не очаквайте чудеса от малката батерия. Средният разход варираше широко в диапазона от 17 кВтч през дефилето на Струма и в градски условия до 28 кВтч/100 км при 140 км/ч на магистралата. Наличните 300 Нм в нито един момент не оставят впечатление за нужда от повече.


 

Зареждане

На хартия това е голямата слабост на Ariya (също като при VW ID.4/5 и Skoda Enyaq) спрямо основните конкуренти в класа – поддържа бързо зареждане с най-много 130 кВт (125 кВт за VW и Skoda), което изостава сериозно от Model Y (220 кВт) или 800-волтовия Ioniq 5 (350 кВт). Какво се случва в реалността в България, обаче!? Спираме на 120-киловатова станция с два пистолета за зареждане – такива са повечето “бързи” станции у нас с редки изключения. Почти винаги още някой зарежда заедно с вас, така че на практика не може да се възползвате от пълната мощност на станцията от 120 кВт. В нашия случай два броя Ariya зареждаха с по 60 кВт, макар колата да може да поеме 130 кВт. И това ще е в повечето ситуации, освен ако не сте на Tesla Supercharger (два в страната, още не са отворени за ползватели от други марки), на Ionity (само за пътувания в Западна Европа) или на шепата станции с мощност над 180 кВт у нас. С тази скорост на зареждане ще достигнем 80% заряд за 30 минути.

Със сигурност бих препоръчал да изберете голямата батерия, разликата в цената е 16% – 100 срещу 116 хил. лв. Там на хартия имате 525 км пробег, което в реалността през зимата ще бъдат около 370-400 км, т.е. заветното стигане до морето (което и да е от двете) ще става с едно кратко зареждане за 15-20 минути, което така или иначе ви се налага, ако на задната седалка има почитатели на Барбароните или Спондж Боб.

Кое ни хареса?

Ariya е успокояващ автомобил. Интериорът безспорно е впечатляващ. Многофункционалният волан е много удобен, бутоните по него са истински, не са сензорни повърхности. 12,3-инчовият дисплей реагира бързо и е лишен от хиляди досадни подменюта и менюта в менютата. Всичко работи като в нормален автомобил, Nissan не натрапва, че сте в електромобил. Лошата видимост през задния прозорец се компенсира от камерата в задния капак, която показва какво се случва зад колата (без сляпа зона) директно в средното огледало. Това не е ново, но при Nissan за първи път виждам да функционира толкова добре.

Изображението от хедъп дисплеят е позиционирано точно на нивото на очите ми, което за шофьор с височина 192 см е рядкост. При повечето коли, които съм карал, точно този елемент не е съобразен за високи хора и винаги трябва да го настройвам в максимално вдигната позиция.

Кое не ни хареса?

Технологичният интериор с вградени в конзолата сензорни повърхности за контрол на климатика са ефектни, но не изглеждат като нещо, което ще работи безотказно 20 години. Но това е проблем на всички съвременни автомобили. Движещата се електрически напред-назад централна конзола (в ниво Advanced) е супер идея. При двама или повече шофьори това е удобно, но едва ли в реалността ще ви се наложи да я местите повече от веднъж.

Функциите за полуавтономно управление ProPILOT 2.0 срещат трудности с българската реалност, но това е обяснимо, все пак те са създадени в страни, където маркировката е повече от дупките…

 

Как се шофира Ariya?

Доста по-различно от Leaf, петте години разлика във възрастта си личат. Освен, че е очевидно по-голяма и с по-висока позиция на седене, платформата, окачването, всичко е ново. Твърденията на Nissan, че колата има общо с GT-R са маркетингови закачки, естествено. Да, Ariya се държи стабилно в бързи завои (окачването е комфортно и приятно стегнато), но всеки детайл в нея – от меките поглъщащи те седалки, през технологичния интериор със сензорни повърхности до “усмихнатата” предница подканят към спокойно круизване, а не към агресивни ластици. Доста е тиха, дори като имате предвид аеро коефициентът от 0,30, който е чувствително по-лош от този на Model Y (0,23), но е близък до този на всички останали преки конкуренти. 

Nissan от години се хвали със своя е-Pedal – функцията за управление само с педала на газта. Тя изисква свикване, но минете ли няколкостотин километра, вече се чудите как не са я измислили по-рано. Ако искате максимално възстановяване на енергията от спирачките, трябва да сте активирали въпросния e-Pedal и да минете с футуристичния лост за скоростите в режим “B”. 

Да си я купя ли?

Ако търсите модерен електромобил и не сте фенове на “всичко в един дисплей” подхода на Tesla, то Ariya е доста интригуваща алтернатива. Версиите на модела са разнообразни и ценовата политика е поносима като за електромобил. Като цяло си личи, че Nissan е използвал умно забавянето спрямо преките конкуренти на SUV пазара. 

Много практичен и интересен!