JATO пусна статистиката за 2023: 12,7 млн. нови коли са регистрирани в Европа, корона кризата още не е превъзмогната


15 Feb 2024

JATO Dynamics разпространи официалните си статистически данни за регистрациите на нови автомобили в Европа през 2023 г. Всъщност данните на британския анализатор обхващат 28 страни на континента, но не всички страни от ЕС – България, например, е изпусната в повечето от таблиците. Вижте пълните данни тук!

Така или иначе нашият пазар е толкова малък, че не би променил нищо в тенденциите. А те са регистрациите на нови коли за пръв път от пандемията насам да тръгват сериозно нагоре – 12,7 млн. в сравнение с числа под 12 млн. през миналите три години. Предпандемичните 15,9 млн. през 2019 г. обаче изглеждат много трудно достижими. Всъщност в момента европейският пазар се движи около нивата от 2013-2014 г.

Трябва да се отбележи също, че китайските марки отбелязват ръст с 2,6% спрямо 2022 г. и че като цяло електрическите модели дърпат пазара нагоре, макар все още да представляват едва 15% от общия брой регистрации на нови коли. В абсолютни числа през 2023 г. в Европа са регистрирани 2 011 209 електромобила. За сравнение дизелите все още са повече, макар и с малко – 2 049 257 броя. 

Логично разликите в отделните държави са големи – в България (в тази класация фигурираме) се посочва 4,8% дял на електромобилите в общите регистрации, докато в Западна Европа този дял е около 17-20% (18% за Германия, 17% за Франция), а в Норвегия, например, е 82%.

Интересна е също статистиката при отделните модели и марки. Model Y (251 хил. коли) е най-регистрираната кола в Европа – за първи път това се постига от вносна за континента кола и също за първи път – от електричка. На второ място е Dacia Sandero (234 хил.), а на трето – VW T-Roc (204 хил.).

При компаниите VW Group е абсолютен господар с 25,8% пазарен дял. Ако разделим класирането не по концерни, а по марки, то Volkswagen отново е първи, като изпреварва Toyota, Audi, BMW и Mercedes. Tesla е на 16-о място.

Източник: JATO

Лукс от Китай!