София ще строи нова автогара на Околовръстното


24 Feb 2024

Бъдещият обект е определен като интермодален хъб, до който ще стига и градският транспорт в столицата.

Материал на Емил Василев, СЕГА

Столична община е приключила конкурса и на 14 февруари е сключила договор с архитектурната фирма, която ще изработи Подробния устройствен план на нова автогара и буферен паркинг до станцията на Симеоновския лифт в близост до Околовръстното шосе, личи от регистъра на обществените поръчки. Бъдещият обект е определен като интермодален хъб, до който ще стига и градският транспорт в столицата. Избраната да проектира фирма е "Агора 66" със собственик арх. Георги Митрев, като негови конкуренти са били шест компании. Прави впечатление, че специално в този конкурс е постигната цена, която е значително под първоначално обявената от възложителя - нещо, което рядко се случва в обществените поръчки на Столична община. Прогнозната стойност на проектирането е 120 000 лв. без ДДС, а офертата, с която "Агора 66" печели, е под 49 000 лв. без ДДС. Конкурсът е проведен от Направление "Архитектура и градоустройство" на главния архитект Здравко Здравков, а договорът с проектанта е подписан от кмета Васил Терзиев.

   

Зоната, която е предмет на архитектурната разработка, е с големина почти 25 ха, като в преобладаващата си част терените в нея са незастроени, става ясно от заданието. Преди време общинското предприятие "Софияплан" написа в градоустройствените си разработки, че "новият интермодален пътнически хъб "София-юг", съчетаващ на едно място автогара, лифтова станция, спирки на няколко линии на градския транспорт, водещи към различни части на града, и буферен паркинг, ще допринесе за по-устойчивата градска мобилност и по-добрата свързаност както в града, така и към Витоша и региона".

Преди години главният архитект Здравко Здравков съобщи за идеята съществуващата автогара "София-юг" при бул. "Драган Цанков" да бъде преместена в района на Симеоновския лифт, където да се изгради и буферен паркинг за 300 автомобила. Същевременно управляващите по това време от ГЕРБ заговориха и за удължаването на линията на метрото от Бизнеспарка в "Младост" с две станции към лифта. Според мотивите на Здравков целта на това удължение е да се подобри достъпът до Витоша. Появиха се обаче и мнения, че новите спирки ще обслужат затворените жилищни комплекси в подножието на планината, както и един от малкото молове в София без метро - този при ИКЕА, както и самият мебелен магазин. Зададени бяха въпроси дали това направление е приоритет преди да се изгради метро в по-населени части на столицата.    

През пролетта на 2019 г. напълно доминираният от ГEРБ по-предишен Столичен общински съвет възложи на Здравков да проектира разширението на метрото към лифта. Проектът бе внесен в следващия СОС през 2020 г., но тогавашната архитектурна комисия, в която ГЕРБ нямаха мнозинство, не го прие. Мотивът на опозицията по това време - "Спаси София", "Демократична България" и БСП, бе, че районът не е достатъчно заселен и че Симеоновският лифт може да се обслужва с наземен транспорт, а не с подземен, който е най-скъп за изграждане. Парите за двете нови метростанции пък е редно да се насочат за строежа на по-важна и неотложна транспортна връзка, каквото е например трамвайното трасе по бул. "Тодор Каблешков" и новия бул. "Филип Кутев". А изграждането на метро към ИКЕА да се отложи и да чака следващи бюджети.

Впоследствие ГЕРБ увеличиха състава на тази комисия и получиха мнозинство в нея, но не внесоха отново доклада на Здравков. Идеята за изграждането на автогара обаче не бе оспорено и дейностите по реализирането ѝ бавно, но очевидно неотклонно вече се реализират.

 

 

Фенове сме! A вие?