“Train du Desert“: 3-километровият влак от The Grand Tour “Sand Job”
Все още не съм убеден дали всички кадри на мега влака от (пред)последния епизод на The Grand Tour: Sand Job, са истински или са умело монтирани, така че да създадат още по-голямо впечатление за мащаб. Даже, в първите моменти, малко след осмата минута, реших че ситуацията е силно преувеличена.
Докато не разбрах, че въпросното железопътно чудовище наистина съществува (поздрави на Светльо Желев от Kaldata.com). Гигантската композиция е известна, като Iron Ore Train, Train du Desert или Влакът с желязна руда. Колосът се движи по дълго 704 км трасе, свързващо Зуерат в северозападна Мавритания, с пристанището в Нуадибу, откъдето ценният му товар продължава пътуването си с кораби.
Маршрутът преминава през няколко града, като през по-голямата част от времето влакът се движи през пустинята Сахара. Покриването на разстоянието отнема между 18 и 22 часа, влакът няма точно разписание, а датата и часът на тръгване зависят изцяло от това кога е събрано достатъчно количество от полезното изкопаемо.
Количество, което може да варира. В зависимост от него се формира и композицията, която може да бъде съставена от между 200 и 210 вагона, всеки способен да пренася до 84 тона желязна руда. Това означава, че при пълен капацитет, Train du Desert пренася около 17 640 тона наведнъж! Статистиката сочи, че количеството превозена от него руда за година е 16,6 млн. тона.
Дължината? Между 2,5 и 3 километра, което го прави един от най-дългите влакове в света. Тоест, би ви отнело около половин час ходене пеш, за да стигнете от единия до другия му край. Освен товарни вагони, композицията включва два или три сервизни, както и три или четири локомотива. SNIM, организацията обслужваща маршрута, подменя последните през 2010, поръчвайки шест броя EMD SD-70ACS, дело на американската компания Electro-Motive Diesel.
Очевидно, The Iron Ore Train е товарен влак, но това не спира наплива от гратисчии, които го ползват за „удобен транспорт“. Гледката на хора увити в тюрбани и носещи ски маски или просто слънчеви очила, върху купищата руда, е честа. Намерих дори статия за двойка, която е прекарала част от медения си месец в този…, тоест, върху този влак.
Ако ви се впуска в тази авантюра обаче, трябва да знаете, че денонощието с Train du Desert е по-некомфортно дори и от повечето вагони на БДЖ. През деня температурите могат да достигнат до 40 градуса, а през нощта да паднат до около 5. Смъртните случай от падания са чести явления, което може би допълнително вдига адреналина на обмислящите подобна авантюра мераклии.