„Боксерната“ марка Subaru става и електрическа
До 2028 година Subaru планира да представи на пазара общо седем електрически модела. Три от тях ще бъдат разработени съвместно с партньора Toyota и ще се появят на по-ранен етап.
Subaru е синоним на боксерни двигатели и задвижване на всички колела. Японците обаче си дават сметка за пазарната ситуация и факта, че по един или друг начин трябва да навлизат по-интензивно в електрическата мобилност. Предлагането на един единствен модел, като Solterra при сегашната конюнктура е крайно незадоволително. В този контекст, от централата в Токио, представиха новата си електрическа стратегия. Тя включва обвързаност до голяма степен, но не и изцяло, със своя партньор за сътрудничество Toyota.
Заедно със своите сънародници Subaru вече продава гореспоменатата Solterra, която не е нищо повече от bZ4X с други надписи и маркови знаци. Toyota произвежда базирания на модулната платформа E-TNGA (Electric Toyota New Global Architecture) електрическия модел в своята фабрика Мотомачи в Япония. Същата трябва да формира и техническата основа за три нови модела, които производителят на автомобили ще разработи съвместно с Toyota и ще представи на пазара до края на 2026 г. Ръководителите на Subaru представиха този план, заедно с отчета на току-що приключилата фискална година.
Фокусирана върху SUV моделите електрическа гама
Мениджърите на Subaru не навлязоха в подробности относно новите продукти. В интернет обаче се разпространява снимка, която дава някаква бегла информация за това как ще изглеждат новите електрически модели. Най-вляво можете да видите добре познатата Solterra, а до нея три модела, които все още са покрити и ще формират новата гама. Очевидно е че две от сините покривала скриват формите на високи и ъгловати SUV модели. Единият вероятно ще бъде автомобил, пряко обвързан с вече обявеният от Toyota модел с три реда седалки, чиито батерии ще се произвеждат в американския щат Северна Каролина. Тъй като Toyota ще произвежда както своя собствен модел, така и аналога на Subaru в завода си в Кентъки, двата ще покриват нормативите за строго регулираното финансиране на електрически автомобили в САЩ.
В другия край на снимката се вижда друг, значително по-малък SUV модел. Между тях е разположени и трети електрически автомобил, който е значително по-нисък от другите два. Релсите на покрива, които се виждат под тъканта предполагат дизайн на кросоувър или (офроуд) комби. Едно любимо за Subaru решение, Outback, който се появява защото по това време фирмата няма достатъчно средства за разработване на нов SUV модел, но става много популярен. Един от последните два модела ще се произвежда във фабриката на Subaru в Яджима, Япония.
Риск за малките производители
В "Automotive News" новият изпълнителен директор на Subaru Ацуши Осаки обясни защо производителят отново си сътрудничи с Toyota, а не навлиза директно в самата разработка на електрически автомобили: „В момента е доста трудно да се предвиди какво ще се случи с електрическите автомобили“, отбелязва Осаки. Продажбите и регистрацията на електрически автомобили са в застой по целия свят и в много региони в момента те могат да се предлагат на клиенти само при големи отстъпки или като цяло на намалени цени. Към това се добавя и набиращата скорост конкуренция от страна на Китай, който все по-активно предлага своите модели, някои от които са силно субсидирани от държавата, на международните пазари.