Жадната „Принцеса Ана“, която гореше по 4,5 тона на час


05 Jun 2024

Ховъркравфтът е причудлива машина, приличаща на смес от надуваема лодка и витлов самолет. Поради специфичните си характеристики, той е особено подходящ за определени мисии, но със сигурност икономичността не е сред силните му страни.

Както личи и от характеристиките на гигантския SR.N4, най-големият цивилен ховъркрафт правен някога. Дълга над 56 метра, висока 11,5 и тежаща 320 тона (12 тона е само гумената престилка), машината на British Hovercraft Corporation изпълняваше редовни курсове межди пристанищата Дувър и Кале. Броят на произедените е 6, пет са нарязани на скрап, като единствено „Принцеса Ана“ е запазена.

Пусната на вода през далечната 1968 г., Princess Anne бе на служба в продължение на 32 години, чак до октомври 2000. Тя побира до 418 пътници и 60 автомобила, които придвижва(ше) със скорост до 130 км/ч. „Летящият ферибот“ покриваше разстоянието от 27 морски мили (ок. 50 км) за около 35 минути. Днес, в зависимост от условията, пътуването между Великобритания и Франция отнема около 4 пъти повече време. Доста бързо, но определено не особено икономично, което и обуславя и края на този тип услуга. 

Задвижването се осигурява от четири газови турбини Rolls-Royce Marine Proteus, чиято обща мощност е 3800 к.с. (shp или shaft horse power). Които, при скорост от 130 км/ч, консумират 1000 галона/час или почти 4550 литра гориво. Леле.

Сбогом V10!