БДЖ получи първия си акумулаторен локомотив, произведен в Русе
Русенската фирма “Експрес Сервиз”, единственият български завод за локомотиви, достави първия от поръчаните от БДЖ девет маневрени локомотива по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.
Маневрените локомотиви се използват в депа и гари, за да придвижват вагони и влакове в самите гари, сервизни центрове и депа. Произведените в Русе локомотиви работят по цял свят (включително за маневриране на скоростните влакове TGV в Лион, Франция), но колкото и странно да е, за първи път са поръчани от БДЖ. Деветте локомотива ще бъдат базирани в София, Пловдив, Варна, Бургас и Горна Оряховица.
Всичките са от модела ES3000, който притежава внушителен теглителен капацитет от 3000 тона. Самата машина е 3-осна акумулаторна, т.е. тя не изисква контактна мрежа и не отделя вредни емисии. Батерията е с капацитет 220 кВтч, зарежда се за около пет часа и половина и осигурява достатъчно енергия за цял работен ден. Системата е подобна на тази при електрическите автомобили – разчита на рекуперация при спиране (което има значение, когато спираш няколко хиляди тона) и е несравнимо по-лесна за управление от тази при старите модели локомотиви.
Новите локомотиви са разработени изцяло в България с части, предимно произведени в Русе. Те са несравнимо по-модерни от използваните в момента дизелови маневрени машини, произведени преди най-малко 50 години. Управляват се дистанционно, т.е. машинистът може изобщо да не стои в кабината, което е доста полезно в големи депа. В цената на поръчката от 10,5 млн. лв. влиза обучение на машинистите на БДЖ и сервизирането на локомотивите за 15 години напред.
Снимки: Onetime Pictures