Срещнахме се с новата G-класа в Дубай, включително и с електрическата G 580


01 Jul 2024

4636 км. На толкова километра се намира Mercedes-Benz Brand Center, в който бях поканен за регионалния дебют на новата G-каса. Защото въпросният регион е… Обединените арабски емирства, а представителството – „Гаргаш“, в Дубай.

„What are you doing here?!“ бе въпрос, който чух няколко пъти, както от колеги журналисти, всичките от ОАЕ, логично, така и от хора от Mercedes. Наистина, поканата от страна на „Силвър Стар“ бе малко странна, но определено знаех какво правя там – постарах се да събера максимум впечатления и материали от срещата ми с новата G-класа. 

Признавам си, беше ме яд, че не можах да уважа предната покана на „Силвър Стар“, която бе за международния (европейски) тест на автомобила, което до голяма степен обяснява „втория ми шанс“. Но, към събитието, което бе страхотно.

Първо ме посрещна т.н. G Legacy Exhibition, селекция от около 30-ина образци от модела, от целия период на 45-годишното производство и в най-различни версии. Най-ранният екземпляр бе прекрасен жълт Merc 250 GD от 1981 г., реставриран от Alfitianis, със сгъващ се покрив. Седем години по-нов е зеленият Puch G, който ще видите в галерията, като за пръв път на живо виждах колосалния Merc-AMG G 63 6x6 от 2014 г.

Моментално се сетих за епизода на TopGear, в който Хамънд представи триосевата G-класа, именно в Дубай. Дебютирала на пазара през 2013, тази абсурдна кола (по-близка до танк реално) днес се продава за около 2 млн. лв. Справка mecahtronik.de, където намирам екземпляр на 200 км за 1 035 300 евро… 

Които са под сумите искани за друга много рядка G, до която заставам за пръв път – Merc-Maybach G 650 Landaulet от 2017. Седях и гледах това 5,35-метрово чудовище на лукса с леко отворена уста. Задвижвано от 6-литров битурбо 12 с 630 коня и 1000 Нм, това нещо е направено едва 99 пъти. Доста по-нов бе популярният и у нас Merc-AMG G 63 4x4². През ноември 2023 „Силвър Стар“ достави на клиентите си цели 8 броя, което е показателно за успеха на G клас в България, като цяло. Което, всъщност, е и една от причините да бъда пратен в Дубай.

Звездата на вечерта? Трилъчата, разбира се, новата G-класа, оптимизираната W464, в два вкуса. Домакините ни показаха едновременно AMG 63 и чисто електрическата G 580. Според главния офроуд инструктор от програмата на “G­“, именно моделът на ток е най-добрата G-класа правена някога. Доста интересно твърдение. На следващия ден имах възможността да изпитам качествата и на двете, макар и от пасажерската седалка. Ще ви споделя интересни неща в следващия материал.

Колите? Трябва да сте познавач на модела, за да видите промените отвън. При G 580 те са по-явни, имате плътна решетка, оптимизирана аеродинамика с леко повдигнат преден капак, „въздушни завеси“ при задните калници и спойлер на покрива. Тези оптимизации са тествани първо за ел. модел, но после инженерите и дизайнерите решават да ги „нанесат“ и при версиите с ДВГ. Екземплярът на събитието бе в готиния Sodalite Blue металик, за пръв път използван за G-клас и характерен само за EV модификацията. 

При задвижваните с фосилни горива екземпляри, решетката вече е с 4 хоризонтални ламела (преди беше с 3), броните са нови, както и позицията на камерата за заден ход, вече над номера и с пръскалка за измиване. Техническите новости са по-явни при четене, като например отпадането на V8 мотора при G 500. Той вече е с редови „шестак“ но и с по-добри параметри - 449 к.с. и 560 Нм, достатъчни за респектиралите 5,4 сек и максимални 210 км/ч. Този мотор е и със стартер-генератор даващ за кратко още 20 к.с. и 200 Нм. 

Продължава да има и дизел, G 450, също 3-литрова 6-цилиндорва машина с 367 к.с. и 750 Нм, с които тежащият над 2,2 тона автомобил вдига 100 от място за 5,8 секунди и също 210 км/ч. Обещаният разход тук е 9,9-8,7 л/100 км, но дори и да е 12 в града, също може да се нарече доста икономична.

63-ката запазва 8-те бутала и двете си турбини, но вече е с 20 к.с. и 200 Нм по-потентна - 585 к.с. и 850 Нм за 4,3 сек до сто и 220 км/ч. Почти същата е мощността на електрическия модел, 580 коня, но там въртящият момент е цели 1164 Нм, благодарение на четирите ел. мотора. Как се усеща? В следващия репортаж от теста на мега якия и чисто нов офроуд полигон.

Сбогом V10!