Това е новoто Audi A5, което видяхме на тайно представяне
Вчера (15.07.2024) бе натоварен и много интересен ден. Станах в 4 за да се кача на полет LH1707, който ме откара до Мюнхен рано-рано, в 07:00 ч., а от летището бях трансфериран до Münchnerstrasse 101, 85737 Ismaning, за тайна премиера. Всъщност, за няколко тайни премиери.
Събитието се казва Audi Sneak Preview 2024 и реално дава на неговите участници, подбрана група журналисти от цял свят, ексклузивен поглед върху няколко ключови за марката бъдещи модела. Audi леко позакъсняха с ъпдейта на гамата си, но за сметка на това ще представят над 20 нови модела в рамките на тази и 2025, както електрически, така и с ДВГ. Имах привилегията да съм сред първите хора в света, извън Audi разбора се, които виждат, докосват и сядат в чисто новото Audi A5, в Audi A6 e-tron и също новото и трето поколение Audi Q5.
За последното ще мога да ви споделя на 03.09.2024 г., а за чисто електрическото семейство на A6 малко по-рано, на 31.07.2024, когато пада забраната за публикуване на каквито и да е материали и впечатления от чисто новите модели. Ембаргото на A5обаче пада точно в този момент – 16.07.2024 г., в 12 ч. българско време.
Домакините любезно ни помолиха да не снимаме, даже ни оборудваха със стикери за всяка една леща на устройство, способно да заснема фото или видео. Но ги разбирам, такива са правилата. А и, откровено казано, липсата на припряност за мигновено заснемане ми се отрази добре, защото по този начин цялото ми време там отделих на гледане и пипане на автомобилите, както и на разговори с хората от Audi – дизайнери, инженери, продуктови мениджъри и пиар специалисти.
Към A5. Което реално е новото A4. Да, ако сте пропуснали Audi решиха да променят логиката на именуването на моделите си, запазвайки четните означения за електрическите коли, а нечетните – за задвижваните с бензин и дизел. Тоест, новото поколение A5 се явява наследник на 5-ата генерация А4, която все още се продава, от 2015 насам. Ще свикнем.
Новото Audi A5 е базирано на новата платформа Premium Platform Combustion (PPC) с надлъжно разположени мотори. Попитах продуктовия мениджър на модела дали са обсъждали вариант за напречно позициониране, на което той ми отговори „Да, имаше и такъв вариант, но при него предната секция става по-къса и пропорциите нямаше да бъдат такива, каквито искахме“.
А те са доста яки, особено на живо, със сравнително дълга предна секция и спускащ се назад покрив в стил купе, вместо класическите седан форми, както беше досега при A4. Колата е с доста по-обли черти и демонстрира новия дизайнерски език на марката – изсечените и начупени линии остават в миналото. По отношение на размерите, моделът е пораснал – 4829 мм, с 67 мм повече отпреди, като Sedan и Avant са еднакви с точност до милиметър. Междуосието им е 2900 мм, а надвесите отпред и отзад – скъсени, което прави визията по-динамична.
В Инголщат винаги са отделяли специално внимание на светлините и при A5 не е изключение. Фаровете логично идват и с опция за Matrix LED, но по-интересен е задният панел – той се предлага в три варианта, в зависимост от нивото на оборудване, като в най-високото е OLED, с „органични диоди“. Това какво може да прави светлинната ивица в общи линии е ограничено само от законодателството. Графики, изписване на символи, стоповете на новото A5 определено са най-сложните, които съм виждал досега и определено придават супер хай-тек усещане на колата.
Има истински ауспуси, ура! След излизането на предишното S4 TDI, с четирите фалшиви накрайника под задната броня, Audi стана обект на подигравки. Нямаше видео на колата, в което да не се спомене колко комично решение е това. Дизеловата S-ка далеч не бе единствения модел на марката с декоративни „тръби“, но бе най-комичен пример. Audi обаче слуша (на латински името на марката означава именно слушам) и сега всички A5 са с абсолютно реални изпускателни накрайници. Нещо повече, накрайниците са свързани със самите тръби, едно цяло са, както… е било едно време.
Формата им се различава в зависимост от двигателя – 2.0 TFSI е с два правоъгълни отвора, разположени в двата края на бронята, стилни и доста яки. Дизеловата версия (нямаше такъв екземпляр на събитието) е с два квадратообразни ауспука вляво, а топ версията (засега) S 5 е с четири овала, подобно на Porsche Panamera и Cayenneнапример. Подшушнаха ми, че RS 5 ще е с два централно разположени отвора, в стил Cayenne Turbo GT, но ще видим.
Друго отвън? Предницата изглежда доста по-ниско до земята, заради оформлението на „носа“ и “single frame” решетката, а дръжките на вратите са в една равнина със самите тях, подобно на решението на BMW. Също интересен детайл е, че означението на модела и модификацията вече се изписва на B-колонките, отвън.
Вътре? Веднага прави впечатление доста големият LCD панел над таблото, който обединява два дисплея. Идеята е подобна на тази, която Mercedes вкараха преди години, с „двата таблета“, но тук панелът е с радиус, извит към водача, което улеснява боравенето с най-отдалечените физически от него менюта. Множеството квадратни сантиметри екрани със сигурност няма да се харесат на всеки, но това е положението не само Audi. Менютата са интуитивни, а топ стереото е Bowers & Wilkins.
Не всеки ще одобри и капацитивните бутони на волана, от които Volkswagen се отказа при някои от новите си модели. И на мен не ми допадат, но с тях като че ли се изчерпват забележките ми към салона. Особено як беше този с червените повърхности! Почти навсякъде се усещат меки облицовки, формите са стилни, а подредбата – функционална. Интересно решение е интегрирането на панела с копчета за управление на светлините в едно с този за огледалата и стъклата, на вратата, при лявата ръка на шофьора.
И накрая моторите, всичките с 48-волтова „мека“ хибридна техника. Audi A5 дебютира с 2.0 TFSI със 150 или 204 к.с., S5 – с 3.0 TFSI V6 с 367 коня, а дизелът е 2.0 TDI с 204 коня. Той, както и по-мощният бензин могат да се вземат и с quattro, което е стандартното задвижване за S5.