Stadler се отказа да доставя 42 влака на България
Сагата с новите влакове за БДЖ, които България се опитва да купи по Плана за възстановяване и устойчивост, продължава. В сряда (24 юли 2024 г.) стана ясно, че полското подразделение на швейцарската Stadler се отказва от две сделки с България: едната за седем двуетажни влака на стойност 300 млн. лв. и друга за 35 мотрисни влака за 643 млн лв.
Според министерството на транспорта договорът е развален заради “ултимативни изисквания” от страна на Stadler, които “излизат далеч извън обхвата на вече подписания договор”. По всяка вероятност обаче препъни камъкът е срокът за доставка. Влаковете трябва да се у нас до края на 2026 г., за да не изгубим финансирането, а подобен срок е убийствено кратък за производството на 35 нови влака. Дали проблемът е в българската страна или в полската, вероятно ще разберем доста скоро, но резултатът е, че България е напът да загуби 1 млрд. за нови влакове, които имаше осигурени от ЕС. В седмица, в която за пореден път у нас имаше дерайлирал влак, това звучи несериозно.
Абсурдното е, че от четирите обществени поръчки за покупка на десетки чисто нови влакове за БДЖ с пари по Плана за възстановяване и устойчивост, дотук единствената успешна сделка е с русенската компания “Експрес Сервиз” за покупката на девет маневрени локомотива, първият от които вече е доставен.
Министерството на транспорта твърди, че предстоят преговори с втория класиран за въпросните 35 влака – отново полската PESA, която е позната у нас най-вече с новите високотехнологични трамваи в София. Проблемът е, че предложението на PESA е с близо 200 млн. лв. по-скъпо – 840 млн. лв. В играта е и чешката Skoda с предложение от 770 млн. лв., но тя вече призна, че няма как да се справи до 2026 г.
За двуетажните влакове обаче България няма план Б, така че по всичко изглежда, че отпуснатите за тях 300 млн. лв. ще бъдат изгубени и ще продължим да се возим на 50-годишни (едноетажни) влакове.
Водеща снимка: Иво Радоев (Подвижен железопътен състав /ПЖС/)