Когато Роберт Бош се срещна с Рудолф Дизел

Когато Роберт Бош се срещна с Рудолф Дизел
05 Aug 2024

През далечната 1894 година, когато Роберт Бош е едва на христова възраст, получава покана от вече небезизвестния Рудолф Дизел, който проявява интерес към делата му. Всъщност двамата биха били чудесни бизнес партньори, защото са предприемчиви конструктори и изобретатели, проектиращи машини и търсещи реализацията им. И така, младият Бош посещава Аугсбург за да се запознае с авангардното творение на Дизел, който пък е силно заинтересуван от... неговото магнетно запалване. Днес може да изглежда парадоксално, че не дизеловата помпа, която все още не съществува дори в мислите на Бош, а именно въпросното магнетно запалване е предмет на разговор при срещата – тъй като по това време дизеловите машини, които все още са в ембрионална възраст, се нуждаят от някаква форма на принудително запалване. В края на краищата срещата не води до нищо съществено, но мисълта за този високоефективен агрегат трайно се загнездва в главата на Бош. Минава време и през двайсетте години на ХХ век развитието му вече достига такъв напредък, че той започва да се превръща в сериозна алтернатива на бензиновия мотор. По това време основният производствен продукт на фирмата Bosch все още е магнетното запалване, нещо от което дизелът вече не се нуждае. Перспективите пред тази машина обаче са очевидни, затова през 1922 г. Бош започва сериозна развойна работа в тази насока. На базата на произвежданите от фирмата помпи за смазване, (т.нар. Bosch Oеler) и на патентите, закупени от един от пионерите в конструирането на дизелови машини Франц Ланг (който продължава да работи по темата в Bosch) е създадена дизеловата помпа за високо налягане и през 1924 г. тя вече се доставя на MAN (дизеловият двигател на MAN, забележете е с директно впръскване), а от 1927 година и за Daimler-Benz. Новообразуваната обща компания използва новият принцип с предкамера на Проспер Л'Оранж за неговите тежкотоварни автомобили, но още от 1923 година Benz произвежда камиони с въздушно нагнетяване на горивото в цилиндрите.

През 30-те години много производители на товарни автомобили и аграрна техника вече се ползват от това изобретение, а поради изключителната му ефективност и надеждност мнозина изоставят своите конструкции и бързо преминават към системите на Bosch. Към продуктите на фирмата вече се причисляват не само помпите, но и филтри, тръбопроводи, дюзи, подгревни свещи и пр. Тази интеграция впоследствие ще се превърне в типичен за компанията системен подход, при който съгласуваността на детайлите води до намаляване на дефектите. Само след няколко години с успех се увенчават и опитите за адаптиране на технологията към по-малки агрегати и се появяват първите дизелови автомобили. Това вече е друга история, но е факт че този начин на работа отразява особено красноречиво фирмената политика на Bosch и е ярък символ на самобитния дух, уникалния характер и философията на компанията.

MAN с дизелов двигател с директно впръскване от 1924 година 

Bosch като пътеводител в автомобилостроенето  

Имплантирана в основите й от създателя Роберт Бош, тази философия превръща предприятието в нещо много повече от мащабен доставчик на системи и компоненти в почти всички области на автомобилостроенето. През почти 140-те години на съществуването си Bosch е мотор на неговия прогрес, съчетавайки умело огромната развойна дейност и разработките на инженерите от компанията със стимулиране и развитие на съществуващи идеи, много от които в съвсем ранна фаза, или пък с инвестиране в технологични предприятия и университети, които вече са придобили ноу-хау в областта, но по никакъв начин не биха могли да развият технологията без перспективен партньор. Днес популярното име на подобни компании е "start-up".

Магнетното запалване е една от основополагащите технологии на Bosch  

Техните системи се адаптират и доразвиват за масово производство – нещо, което трудно би се случило без прилагането на огромния експертен и системен опит на Bosch. Този комбинативен бизнес подход функционира по удивително ефективен начин през всичките изминали години и отрежда на Bosch главна роля в еволюцията на автомобила. Където и да се вгледате във вашия автомобил, ще откриете нещо от Bosch – от запалителната свещ до системата за управление на двигателя, от клаксона до помпата и инжекторите на системата common rail. Технологичното развитие е кредо на фирмата, а историята на автомобилния сегмент в производството на Bosch (компанията включва и множество други звена, включително за производство на домакински електрически уреди, инструменти и диагностична апаратура) е уникално съчетание на предприемачески дух, изследователска и производствена дейност, и инвестиции в нови технологии. Огромната производствена база е широко диверсифицирана както в областта на механичните компоненти, така и по отношение на електронното управление и електрическите системи, което дава възможност на компанията да постига растеж дори в бурни времена и да разширява хоризонтите си в различни области.

Bosch поставя началото си с производството на ниско- и високоволтово магнетно запалване за бензинови двигатели, преминава през създаването и производството на цялостни системи за генериране на електричество и за запалване, за да достигне до комбинираните системи за директно впръскване DI Motronic. Проектира и споменатите дизелови системи, които днес вече са еволюирали до технологии common rail с огромно налягане, а първите устройства за асистенция под формата на сигнални звънци за спадане на налягането на гумите от началото на миналия век са се развили до превантивни системи за безопасност, използващи радари, сензори и камери. Уникалната история на Bosch не е нито повече, нито по-малко от история на автомобилната техника. В статията "Историята на системите за впръскване на гориво" https://dizzyriders.bg/post/14980/fuel-injection-istoriyata-na-sistemite-za-vpryskvane-na-gorivo в раздела Анатомията на автомобила можете да прочетете подробно как са са развивали и тези технологии при бензиновите двигатели, развитие за което Bosch също има съществен принос.   

Bosch отделя огромни средства за изследователска дейност - през  2023 година сумата достига колосалните 7,3 милиарда евро. В момента в развойните центрове на фирмата в цял свят работят над 90 000 души в 136 изследователски центъра, а надписът Bosch Germany, неизменно присъствал върху изделията на фирмата през десетилетията, е останал един от най-ярките символи на технологичния дух на германската нация и на неговата роля в индустриалното развитие на човечеството. Bosch е един от най-мощните двигатели на следвоенното икономическо възстановяване на Германия, на германското икономическо чудо, за да се превърне днес в огромна мултинационална компания.

 

Фенове сме! A вие?