Депутат: Лош чисто нов асфалт е причина за голям брой катастрофи в България

  • Галерия с четири снимки Галерия с четири снимки

16 Sep 2024

България е в дъното на почти всички европейски класации за безопасност на движението. Обикновено сме склонни да обвиним за това арогантните шофьори и пълната липса на контрол, дупките и старите пътища. Любимо обяснение на КАТ пък е “шофиране с несъобразена скорост”. 

Депутатът Явор Божанков обръща внимание на нещо, което рядко се коментира: най-новите пътища. Според него те могат да са по-опасни дори от старите и пълни с дупки. Защото се правят некачествено – с липсващ или шокиращо откраднат износващ слой, който отговаря за сцеплението на гумите. 

Божанков подкрепя твърденията си с лични наблюдения от пътя между Велико Търново и Горна Оряховица. Той цитира данни, според които броят катастрофи по участъка е еднакъв преди и след основния ремонт през 2017 г. И твърди, че по чисто новото асфалтово покритие има също толкова катастрофи, колкото по старото разбито, защото новият асфалт е некачествен и не осигурява сцепление. 

 

Публикацията е коментирана от над 200 души и споделена над 500 пъти, като повечето шофьори се съгласяват, че разликата в сцеплението по нови пътища у нас и в чужбина е драматична.

Божанков твърди, че след многократни сигнали към АПИ и МВР е постигнал “чудо” – пътят е бил преасфалтиран с полагането на нов износващ слой, без да се отстраняват никакви други проблеми по трасето. И така инцидентите са спаднали с пъти – до едва четири за миналата година в сравнение с над 40 през предходните.

Той цитира и любопитни данни за спирачен път по същия път край Велико Търново: 35 метра за спиране от 60 км/ч върху чисто нов асфалт с лошо сцепление и 17,4 метра за същата кола със същия шофьор след полагането на нов износващ слой. Не става ясно с каква кола, гуми и при какви метеорологични и други условия са правени тези измервания, но във всеки случай разликата е двойна, а 17 метра могат да спасят много човешки животи!

Остава да видим дали мнението на един депутат ще има някаква тежест за създаването на обществена (и институционална) дискусия по темата за стандартите за полагане на асфалтова смес.

Надяваме се на това!

 

Много по-добра от предишната?