Откриха първия български завод за бронирани автомобили
Първият български завод за бронирани автомобили на компанията "Интернешънъл армърд груп" (International Armored Group - IAG), която е с български собственик, бе открит с официална церемония в Бургас.
"Когато преди две години заявих, че ще инвестирам в производство в България, малцина ми повярваха. Имаше и такива, които се опитаха да ме разубедят, имайки предвид обстановката в България. Не ги послушах, започнахме този завод и с гордост мога да заявя, че построихме за една година, което изпревари срока с около година и половина и с което много се гордея", заяви на откриването собственикът и основател на компанията, съществуваща от 25 години, д-р Антон Стефов.
д-р Антон Стефов
На откриването д-р Антон Стефов заяви, че в Бургас ще се произвеждат различни типове бойни машини за пехотата, за армията, за полицията, специалните войски и противопожарната охрана.
"Гордея се с това, че продуктите, които ще произвеждаме, отговарят на най-високите стандарти - стандартите на НАТО. Ако говорим за военни машини, това са STANAG 1, 2, 3 и 4", каза още собственикът на "Интернешънъл армърд груп". Той изтъкна, че преди две години компанията за първи път минава успешно тестовете и изпитанията на техниката за покриването на тези стандарти, които се извършват от нидерландска фирма.
В Бургас ще се произвеждат всички разработки, които компанията има. Досега това са 150 вида за военната индустрия, за сухопътни войски, армейски подразделения, както и за полиция.
"Интересно е да се отбележи, че тези машини отговарят не само на натовските стандарти, а в някои отношения ги надвишават. Миналата година направихме изпитания на автомобила РИЛА 4х4 и издържахме стандарта за STANAG 3 и STANAG 4. Това бяха изпитания с 50 и 100 килограма страничен взрив", заяви собственикът на компанията.
По думите му "Интернешънъл армърд груп" си партнира с множество български компании, с които работят по собствени разработки. Част от тях също бяха представени на откриването - единият бе робот, създаден чрез стандартите за автомобил, който е преобразуван в робот. "Това е един двигател с вътрешно горене, който е заменен с електрически двигател и контролер, пакет батерии и генератор.
По този начин автомобилът от обикновен граждански може да се превърне във военен и да извърши определени военни операции", поясни д-р Стефов. "Нашата идея е да използваме съществуващата техника и с малко от нискобюджетните преобразования да постигнем почти същите резултати", каза още той.
"Отдавна съм в сектора на бронираните машини и автомобили и мога да кажа, че бъдещето е в роботизацията, изкуственият интелект. Надявам се заедно с българските партньори, учени заведения, институтите, университети в България да направим съвместен дизайн. трябва да работим упорито, но ако искаме България да се появи на световния пазар и да има място сред най-добрите, това е пътят. Откриването на този завод ще бъде прекрасно начало на поставянето на нашата страна сред най-добрите производители на тази техника", каза д-р Стефов.
На събитието бяха представени част от бронираните автомобили, които ще се произвеждат в завода - РИЛА 8x8 - бойната машина на пехотата, РИЛА 4x4, Gurdian Extreme, Ford F350. Бе извършена и демонстрация с дронове, които са изцяло българско производство и са създадени за спасителни, разузнавателни и аварийни отряди.
Пред медии д-р Антон Стефов коментира, че досега за българската армия компанията е произвела 160 машини, доставени преди около две години. В момента няма други поръчки за България. Все още предстои заводът в Бургас да получи необходимите актове 15 и 16, за да започне производство. Очаква се този процес да приключи до края на годината, а производството да стартира в началото на следващата.
За това колко работни места ще бъдат открити в Бургас д-р Стефов коментира, че зависи от подготовката на кадрите, каквито в момента няма в България. "Те трябва да бъдат създадени. Ще работим с техникумите, средните училища и университетите, за да подготвим такива специалисти. Подготовката на един специалист с висше образование отнема седем години работа във фирмата, но това не означава, че трябва да чакаме седем години. Хората от България, които започнат работа, ще работят с нашите специалисти и постепенно ще усвояват тези знания.
Целта е ноу-хауто да остане тук. В цял свят тези автомобили се произвеждат от много малко на брой компании и обикновено те са държавни, тъй като тези машини искат големи инвестиции и не винаги възвръщаемостта е гарантирана. Затова ние сме единствената частна компания в света, която прави автомобили с високи нива на защита от типа 8х8", коментира още д-р Стефов.
Производствената база е разположена на площ от 150 000 кв. м.
Текст: dariknews.bg
Снимки: Община Бургас