СВЕТОВНА ПРЕМИЕРА: Skoda Elroq дебютира в Прага, ние сме там

  • Галерия с 28 снимки. Галерия с 28 снимки.

01 Oct 2024

Или по-скоро тук, защото пиша този материал буквално часове след световната премиера на Skoda Elroq в Прага, от барчето на хотела. След, като вече съм дестилирал мислите си от първата ми среща с най-новия модел на марката.

Чувството да си от първите в света, видели нов модел автомобил, е готино, но и идва с отговорност. Иска ми се да споделя веднага, затова го правя с този текст и бързото видео, заснето на лодката Grand Bohemia. Най-големият плавателен съд от семейство Prague Boats, с капацитет до 550 пасажера и дължина от почти 74 метра.

Поставената с кран на него Skoda Elroq е много по-скромна, като капацитет и дължина – до 5 човека и 4,5 метра, но е изключително важна за чешката марка. Тя е третият чисто електрически модел на Skoda след мъникът Citigo-e iV (брат на VW e-UP) и Enyaq, най-достъпното EV в актуалната гама и това с най-голям пробег.

Чехите твърдят, че Elroq може да измине „над 560 км“, като стартовата цена в Европа е 33 000 евро. Все още нямам официалните суми за България, но можем да очакваме старт от около 70 хил. лв. За сравнение, класическият по задвижване Karoq варира в диапазона 48-78 хил. лв., а големият електрически брат Enyaq се продава от 81 хил. лв. до малко над 124 хил.

Идеята на Skoda Elroq е плавно да наследи Karoq и да вкара новия дизайнерски език на марката, който от нея опредлеят, като Modern Solid. Друг термин от прессъобщението е Tech-Deck Face, новото лице на Skoda. На живо колата изглежда симпатична и „смарт“, с тези разделени светлини отпред. След BMW, Hyundai и компания, и Skoda поема по пътя на „йерархичната подредба“ на осветителните тела в предницата – горе са дневните светлини, под тях са основните.

Истината е, че предницата е най-отличителната секция, докато страничната линия и задницата създават впечатление за Enyaq в по-малък мащаб. В което няма нищо лошо, поресто тук чехите са решили да не експериментират.

Всички предни светлини са LED, опционално матрични, освен ако не скочите на изданието First Edition, при което най-модерните фарове са серийни. Другото стартово ниво на Elroq е Sportline, а по отношение на батериите, версиите са четири - 50, 60, 85 и 85x. Базовият модел е с използваем капацитет от 52 кВтч и пробег 370 км, задно разположен мотор със 125 кВт и 310 Нм. „Шейсетката“ също е на задно, с оползотворяеми 59 кВтч, 400 км пробег и мотор със 150 кВт и същия въртящ момент. И двете развиват 160 км/ч.

Най-голямата батерия е означена, като 85, зад което се крие използваем капацитет от 77 кВтч. При нея ел. машината на задната ос доставя 210 кВт и 545 Нм, а ако в колата е 85x, значи че има и още един мотор отпред, за двойно задвижване. Вариантите с най-голямата батерия са с 20 км/ч по-бързи, до 180 км/ч.

Върховата батерия поддържа и най-висока мощност на зареждане – до 175 кВт, с които, в идеални условия, може да качите от 10% до 80% за 28 мин. Elroq 50 и 60 поддържат DC зареждане до съответно 145 и 165 кВт, с които процесът на зареждане в същия диапазон отнема под 25 мин. Яко решение е мрежата за съхранение на кабела за зареждане, закрепена под кората на багажника, който е с обем от 470 литра („най-големият в класа“ според Skoda), до 1580 литра.

Вътре? Няма изненади, също оптимално оползотворено пространство, сериен централен дисплей с диагонал 13 инча, както и опционален хедъп дисплей с „добавена реалност“. Много от повърхностите са с високо съдържание на рециклирани материали, а на централната конзола могат да се зареждат безжично два смартфона едновременно, ако нивото на оборудване е с тази функция.

Много по-добра от предишната?