След избора на Тръмп - 'да' или 'не' на електромобилите в САЩ?

След избора на Тръмп - 'да' или 'не' на електромобилите в САЩ?
07 Nov 2024

Вече беше потвърдено, че 47-ият президент на САЩ е Доналд Тръмп. Той печели изборите с минимална преднина и се завръща в Белия дом след като изпълняваше същата роля между 20 януари 2017 г. и 20 януари 2021 г. Какво означава завръщането на Тръмп за автомобилната индустрия на щатите и още повече за електрическите автомобили в страната?

Първите прогнози са доста двупосочни, каквито са всъщност и анализите за цялостните политики на Тръмп по доста въпроси. Ясно обаче е едно - от един от най-големите противници на електрическата мобилност Тръмп се превръща в техен умерен привърженик и застъпник. Причината, според мнозина, е решаващата роля в предизборната кампания на Тръмп, която изигра Илон Мъск.

Тръмп отчетливо смекчи предишните си позиции относно електрическите автомобили и изменението на климата, заявявайки, че е „за електрическите автомобили“, тъй като „Илон много ги подкрепя“. От друга страна, Тръмп коментира, че превозните средства с батерии са "само малка част от пазара" и "хората искат бензинови и хибридни коли"

„Той [Мъск] е характер, специален човек и супергений“, коментира Тръмп в победната си реч. „Трябва да защитим нашите гении, защото нямаме толкова много..."

Какво може да очаква пазарът? Прогнозите са по-скоро за минимално изменение на пазара на електромобили в САЩ. Тръмп най-вероятно ще заеме неутрална позиция спрямо тях като нито ги подкрепя с държавни стимули, нито ги отрича публично. Смята се, че администрацията на новия президент няма да отмени програмата на своя предшественик Байдън, който беше бащата на Закона за намаляване на инфлацията (IRA), включващ стимули от 7500 долара за закупуване на електрически автомобил в страната.

Няколко анализатори от Уолстрийт коментираха какво може да бъде бъдещето за традиционните автомобилни производители в страната като General Motors и Ford. Според тях именно тези фирми биха били най-печеливши от втория мандат на Тръмп и републиканския контрол над Конгреса.

„Виждаме Ford и GM като основните бенефициенти от администрацията на Тръмп“, казва анализаторът на BofA Securities Джон Мърфи в писмо до инвеститори в сряда. Причината за това, че Тръмп няколко пъти открито е заявявал подкрепата си към местното автомобилно производство. Не е изключено в бъдеще да видим вносни мита за коли, произведени в Европа или Азия.

Сбогом V10!