Porsche Engineering: „другото“ Porsche

Porsche Engineering: „другото“ Porsche
11 Nov 2024

 

Porsche натрупва огромен инженерен капитал много преди да се появи първият модел на автомобилната компания носеща това име. Още през 1931 година Фердинанд Порше създава в Щутгарт свое конструкторско бюро. Девет десетилетия по-късно ние правим една разходка в историята на Porsche Engineering.   

Porsche може и да се асоциира с невероятни спортни автомобили, но зад това име се крие много повече. Верни на духа на патриарха на фамилията Фердинанд Порше създал плеяда от  конструкции, спортни и серийни модели, Porsche и Porsche Engineering са в основата на множество технологични решения, за които дори не сме подозирали.

Всъщност, когато Фердинанд Порше създава своя “Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau” и компанията е вписана в търговския регистър на 25 април 1931 година, той вече има зад гърба си успешна кариера като главен конструктор за големи автомобилни фирми. Много от познатите му смятат този ход – в разгара на икономическа криза – за изключително рискован. Въпреки репутацията на Фердинанд Порше, малко отделно конструкторско звено трудно може да се конкурира с вече утвърдени имена в автомобилния бизнес. Мотивираният и талантлив екип скоро ще докаже своите способности и през 30-те години ще се превърне в един от най-важните центрове за развойна дейност в областта на автомобилите.

Първата официална заявка идва от автомобилната компания Wanderer още през пролетта на 1931 година. Тя включва разработването на 1,5 литров шестцилиндров двигател (с вътрешно кодово имe Typ 7) и ходова част. Още през следващата година се появява и първият изцяло конструиран от бюрото автомобил. Porsche Type 8 има осемцилиндров двигател, така и не влиза в серийно производство, но пък не остава и незабелязан. През пролетта на 1933 година Auto Union поръчва на Порше разработването на състезателен автомобил с два пъти по-голям брой цилиндри и само няколко месеца по-късно, през ноември, прави първите тестове на проектирания от Porsche модел с шестнайсетцилиндров мотор. Още през 1934 година той  поставя три световни рекорда и печели няколко високопланински състезания и три международни Гран при надпревари.   

Друг крайъгълен камък в историята на конструкторското бюро на Порше е разработването на „Костенурката“. Всъщност Порше, чиято мечта е да създаде достъпен автомобил, работи по създаването на подобен проект и преди това, а когато му е възложено проектирането на Народния автомобил вече има яснота какво трябва да представлява той. Когато през 1936 година правителството на Германия решава да построи и отделен завод за бъдещия Volkswagen, Фердинанд Порше получава задачата да проектира цялостната организация на завода. Междувременно инженерното бюро работи и по няколко други задачи, като малкия селскостопански трактор Typ 110, с двуцилиндров двигател с въздушно охлаждане, който по-късно става основа на Volkstraktor. 

Ново начало с Фери Порше

С увеличаването на интензитета на съюзническите бомбандировки над Щутгарт, инженерното бюро е преместено в Гмюнд, в Каринтия (Австрия), а в края на войната е в незавидно финансово положение. През април 1947 година, заедно със сестра си Луизе Пийх, синът на Фердинанд Порше, Фери създава новото Porsche Konstruktionsbüro GmbH, също базирано в Каринтия. Първата му голяма поръчка идва от неочаквано място – италианската компания Cisitalia, а резултатът от сътрудничеството е Typ 360 “Cisitalia”, авангарден състезателен автомобил с двойно предаване. През същата 1947 година Фери Порше за първи път формулира и идеите си за създаването на спортен автомобил. Последният получава конструктивното наименование 356. През февруари 1948 година е произведено първото прототипно шаси, което става основа на обтекаемия роудстер с алуминиева каросерия. Това Porsche наречено 356-001 е с междинно разположен пред предния мост двигател, а серийното му производство получава благословия. По стечения на обстоятелствата и в името на унификацията с архитектурата на Костенурката двигателят на 356 ще мигрира зад задния мост, а началото на производството ще започне през 1948 година. Оттук историята ще еволюира с добре известната гама, за която ние сме ви разказвали и обикновено историите на Porsche се фокусират именно върху тази част.

Само че паралелно с това развитие инженеринговите услуги на новото конструкторско бюро поемат и по нови пътища – между 1952 и 1954 година, например, Porsche разработва седан за американската компания Studebaker. Въпреки че първоначалната версия на модифициран 356 с четири врати и предна част в която може да се открие стилистиката на германската компания е отхвърлен, Studebaker не се отказва от услугите на Porsche. Те от своя страна проектират нов модел, с предно разположен двигател, по-конвенционален, но елегантен дизайн и дори предлагат два варианта – с въздушно и водно охлаждане – на V6 задвижващ агрегат с работен обем от три литра. Авангардният автомобил със самоносеща конструкция и независимо предно и задно окачване така и не вижда бял свят като сериен модел, тъй като по това време Studebaker вече има достатъчно проблеми и скоро престава да съществува. 

Философията на Porsche, която е в основата на успеха и на компанията по отношение на  надеждността на продуктите е базирана на прецизен развоен процес, включващ интензивни тестове. Още през 1953 година, Porsche започва да използва за целта малко летище край Малмсхайм, на 30 км от Щутгарт. С усложняването на разработките от Porsche взимат решение за построяване на собствено тестове трасе, включващо компоненти за различни видове тестове. То става факт точно преди 60 години, през 1962 година и се намира на 25 километра от Щутгарт. В края на 60-те години започва проектирането на Porsche Development Center Weissach (EZW) и през 1971 година, цялата развойна дейност, включително дизайна са преместени от Цуфенхаузен във Вайзах. Три години по късно той вече се намира в прочутите шестоъгълни сгради чиято основна идея е да помещава отделните „тинк-танкове“ свързани в централна нервна система. През осемдесетте години към всичко това ще се добавят множество нови тестови стендове и лаборатории, включително най-модерния за времето си въздушен тунел. 

Инженеринговите услуги като траектория на ръста

С все по-активното навлизане на електрониката през 90-те години предизвикателствата към конструкторските центрове става по-голяма и през 2001 година е създадено Porsche Engineering Group GmbH като наследник на EZW. От този момент именно то ще е отговорно за всички клиентски проекти, а също и за разработването на състезателните автомобили с марка Porsche. Един от първите проекти на тази ера е V2 двигателят с водно охлаждане на Harley Davidson “Revolution Engine”. Още през същата 2001 година е отворен центърът в Прага, а от 2012 година Porsche Engineering оперира известната тестова писта Нардо. Именно Porsche Engineering е отговорно за създаването на цялата система за задвижване на модела 919 Hybrid който връща победоносно Porsche на Льо Ман през 2015 г. (след 16 години отсъствие) и му осигурява три поредни титли. При това инженерното бюро разработва не само всички механични компоненти, но и цялото управление.

Във важен елемент се превръща и центърът в Шанхай, който създава технологични разработки за местни компании. Той включва разработки на ходова част, електронни компоненти и системи, автоматизация на тестовете и бързо зареждане за електрически автомобили. В Румъния и Чехия са създадени звена за софтуерно проектиране, давайки възможност на цялата мрежа от центрове на Porsche Engineering за създаване и управление на електрически автомобили. Така кръгът и възможности се затваря – Porsche Engineering предлага разработки обхващащи целия производствен процес, от концепцията до тестването и мониторинга на старта на производството. 

Някои от най-известните проекти на Porsche Engineering

1954 г. Jagdwagen – Typ 597 е всъдеход амфибия, разработен през 1957 г за германската армия с двойно предаване.

1959-1981 г.: Още през 1959 година Porsche предлага двигателите с въздушно охлаждане за самолетни цели, но PFM 3200 от 1981 г., е базиран на двигателя за 911, оборудван с пропелер. Произвежда се до 1991 г. 

1974 г: Проектът “The Limits of the Growth“ от 1972 г. е за автомобил направен от изключително издръжливи материали, който да изминава безпроблемно няколкостотин хиляди километра пробег.

1975 г.: Проектът SAVE е на модулна линейка, базирана на шаси VW.

1981 г. През 1981 г. Porsche разработва цяла моделна линия мотокари за Linde AG.

Двигателят за Формула 1, създаден за McLaren е с работен обем от 1,5 л, има мощност от 1000 к.с. и печели  три шампионски титли през 80-те години.

1987 г. През 1987 г. е създаден двигател за морски съдове базиран на агрегата на 928, с два турбокомпресора и охлаждане на сгъстения въздух и изпускателната система с морска вода.

1994 г.: Специално разработената за Китай студия C88 е показана в Пекин през 1994 г. Числото 88 за китайците и израз на късмет.

1977 г.: Проект за модулен пожарен автомобил

1979 г. и 1979 г. Два проекта за изследване на безопасността и разхода на гориво, базирани на 928

1981 г. Съвместно с Airbus Porsche разработва кокпит за пилоти базиран на монитори, заменящи аналоговите инструменти

1989 г. Mercedes 500E е плод на съвместната работа на двете компании от Щутгарт, двигателят в голяма степен е дело на Porsche, част от производствения процес също се извършва от Porsche

1994 г. Съвместно с Audi е разработен RS2 Avant

1996 г. През 1984 г. Porsche разработва двигателя Evolution и участва в разработката на Revolution (2002 г.) на Harley-Davidson. Последният се монтира на V-Rod и е с водно охлаждане.

2001 г. Още през 40-те компанията разработва вятърни турбини, а през 2001 г. създава конструкцията на турбините на компанията DeWind.

2007 г. Връщайки се към старите си традиции при тракторите, Porsche конструира трактори за Fendt.   

Сред други известни разработки са проектирането на първото поколение на Opel Zafira, двигателят на Seat Ibiza от 1984 г., турбопълненето на Volvo 480.

 

Сбогом V10!