Карахме новото MINI Aceman
Такааа. Преди да споделя впечатленията си от новото MINI Aceman, искам да внеса малко яснота в гамата на марката, тъй като съм убеден, че мнозина не са много… наясно с нея.
Като за начало, от 01.09.2023, всяко MINI с три врати е Cooper. BMW Group не успя да ни отучи от, „Я, MINI Cooper!“, без значение дали виждаме MINI One, JCW, Paceman D или което и да е друго MINI. Затова британците/немците решиха да спрат да използват фамилията на родения през 1923 Джон Купър (направил революция в моторния спорт, поставяйки двигателя зад пилота; после доразвит от Колин Чапман), като белег за това какъв мотор се крие под капака и кръстиха най-компактния си 3-врат модел със словосъчетанието MINI Cooper.
Което, между впрочем, важи и за кабриото - MINI Convertiblе стана MINI Cooper Convertiblе, а в последствие и MINI 5-door се превърна в MINI Cooper 5-door, от юни 2024. Успявате ли да проследите логиката? Дано, защото ако не ви е станало ясно, сега може да ви стане още по-неясно. Освен, че 3-вратото MINI винаги е Cooper, то е и само и единствено електрическо. Петото поколение на най-малкия модел на марката загуби версиите си ДВГ и се предлага в два ел. „вкуса“ - Cooper E и Cooper SE, но понеже не този модел е обект на материала, затова спирам с него дотук.
Aceman. Той е най-новият модел в гамата, „прясно“ дебютирал през май 2024, и отдалеч напомнящ на Countryman. Реално обаче колата е позиционирана под най-голямото MINI и над хечбека с 5 врати. Aceman e дълъг 4007 мм, което го прави с 43 см по-къс от “Country”, но и с около 3 см по-…къс от бензиновите MINI Cooper 5-door. Които пък са със 17 см по-дълги от чисто електрическите триврати Cooper-и. Тадаам. И се произвежда в Zhangjiagang (не се наемам с превод), както и 3-door, защото тези модели са плод на сътрудничеството на BMW Group и Great Wall Motor - джойнтвенчърът Spotlight Automotive. Което обаче не бива да ви плаши.
Сега по-ясно ли е? Обобщено с няколко думи, MINI Aceman е по-новият и чисто електрически еквивалент на петвратия MINI хеч. И макар и малко по-къс, събира повече багаж – между 300 и 1005 литра, в сравнение с диапазона 275-925 литра на 5-door. Събира и моето тяло на втория ред, без да ми мачка коленете или главата, вероятно заради почти с 4 см по-голямото разстояние между предната и задната ос, в сравнение с Cooper 5-door.
Така че, по отношение на мястото за четирима, колата може да се нарече комфортна. Окачването обаче е стегнато, типично за MINI и това може да не се хареса на по-възрастната аудитория. Тя обаче не е и целевата група за модела, а стегнатостта и директния волан награждават, когато седите зад последния. Особено, когато карате по китни и добре асфалтирани серпентини из Бавария. Дори и у нас “go-cart” формулата може да носи удоволствие.
На утобана? Там стегнатостта на пружините и амортисьорите също може да се усети, чрез по-резките отмествания на купето, но колата седи стабилно и без проблем поддържа 170 км/ч. Колкото е и максималната скорост на Aceman SE, средната по мощност модификация в гамата – 218 к.с., 330 Нм, 7,1 сек от 0-100 км/ч, която идва и с по-голямата батерия с капацитет 54,2 кВтч. Базовият Aceman E… e с 42,5 кВтч, 184 к.с. и 290 Нм. То е с 10 км/ч по-бавно, като максимална скорост, а 0-100 прави за 7,9. Топ версията е JCW – 258 к.с., 350 Нм, 200 км/ч и 6,4 до сто. То, логично, е с по-голямата батерия, чиито нет капацитет е 49,2 кВтч.
Тоест, нашата версия, SE, e с най-големия възможен пробег в гамата на Aceman. MINI обещават 384-405 км и разход 14-14,7 кВтч на сто. При мен средната консумация след първия ден и нормално каране бе 16,6, с оставащи 173 км по компютър, преди да я закача за 10-киловатовия wallbox в хотела. Последното направих в 19:29 ч., при което дисплеят ми каза, че ще е на 100% в 22:45. След втория, след неблагоприятния за консумацията аутобан и многократно достигане на 170 км/ч, разходът се вдигна до 18,3.
Тоест, бързата сметка показва теоретичен пробег от теста ми между 269 и 296 км. Което кореспондира с теоретичните “290 km real range” на EV Databse.org.” Те посочват 205 км в най-лошия сценарий (-10 градуса и магистрално каране), и цели 430 км при градско лятно каране. По отношение на зареждането, MINI казват под 30 мин от 10% до 80%, при DC станция. Aceman SE поддържа мощност до 95 кВт, а по-слабият Е, с по-малката батерия (38,5 кВтч използваем капацитет; реален пробег 165 – 340 км) - 75 кВт на зареждане.
Дизайнът? Не съм фен на предницата, отстрани колата изглежда много по-хармонично от Cooper 5-door, а отзад – харесват ми стоповете с графики тип Спайдър-Мен. Най-много ме кефят обаче джантите - мега са! Тестовите коли обяха качени на тези 18-ки “JCW”, които имат много рали излъчване. В бяло също биха били страхотни! Диаметърът на колелата за модела е между 17 и 19 инча, а изборът – около 7 варианта, ако съдя по българския конфигуратор, в който обаче не намирам джантите от снимките.
Вътре? Казах ви за обемите. Стилът е 100% MINI, нестандартен спрямо повечето други марки. Централният дисплей е много добър и ясен, 240 мм диаметър, с OLED технология, остри графики и добре работеща MINI Operating System 9. Единствените ми леки забележки са, че иконките за подгрев на седалките и волана са доста малки и изискват съсредоточаване, особено когато караш. В движение не ми допада и че при боравене с климатичната инсталация, нейните показания излизат на мястото на навигацията. Последното се компенсира донякъде от хедъп дисплея – приятна и полезна опция, добавяща сигурност.
Цените? Започват от 66 850 лв. за Aceman E в базовото ниво Essential, като имате още Classic, Favourite и John Cooper Works. Aceman SE стартира от 74 750 лв., до 89 587 лв. за JCW ниво (тестовите коли бяха във Favourite – познават се по златистата рамка на „решетката“ и елементи в броните), а топ моделът с 258 коня, Aceman John Cooper Works, е само в един вариант – 89 350 лв.
Заключение? Aceman е стегнат, пъргав и директен, каквито качества трябва да има едно MINI. Именно стегнатото окачване може да откаже някои клиенти, но – както писах в предното изречение -, то е част от характера на марката. Най-разумен е, като съотношение място/цена в гамата, ако обаче електрическият му характер отговаря на начина ви на живот. А китайският му произход? Не трябва да ви плаши, защото сглобката му е солидна, а техниката - добра. Колкото до дизайнът? Той е въпрос на вкус. Така че ако ви допада и цените ви устройват, съветвам ви да отидете и да го карате.