MTX Tatra V8: суперколата от Чехословакия


02 Jan 2025

Шансът да сте виждали MTX Tatra V8 на живо е минимален, а мнозина дори не знаят за съществуването на тази суперкола. Основната причина за това е, че, ами, тя почти не съществува. За съжаление, защото проектът изглежда вълнуващ.

Бил е такъв и при разработката в края на 80-те и началото на 90-те години. Разработка дело на базираната в Прага фирмата Metalex (позната и с краткото MTX), която започва дейността си през 1969 г., основно поддържайки автомобили Skoda. В последствие бизнесът ѝ се разширява и включва изработка на формули и други състезателни автомобили, както и модифицирането на различни превозни средства. Нейно дело например е MTX Roadster, кабриолетът базиран на Skoda Felicia, произвеждан в периода 1997-2000 г.

Друг голям участник в проекта е Tatra. С такъв произход е двигателят на суперколата – 3,9-литровият V8 Татра 623 с въздушно охлаждане. Машината с различни мощности, в зависимост от изпълнението. Официалната информация е за 215 к.с. при 6000, в най-слабата му версия, и 302 коня при 6700 об/мин, при конфигурацията с директно впръскване.

Достатъчни за повече от прилична динамика за времето си, на тежащото 1250 кг купе с дължина 4,6 метра. Ускорението от 0-100 км/ч е 6,2 секунди или 5,6 за инжекционната версия. Максималната скорост била съответно 246 км/ч и 265 км/ч. Кутията? 5-степенна механична, предаваща тягата към задните колела.

След няколко прототипа, тестове на летището в Мошнов, както и на пистата „Мост“, автомобилът е представен официално на салона в Прага през 1991 г. MTX Tatra V8 определено предизвиква интерес и компанията получава почти 200 поръчки, което води и до стартирането на производството от първата серия 100 автомобила.

За съжаление обаче, малко след това фабриката пламва и пожарът на практика изпепелява бъдещето на суперавтомобила. Направени са само четири екземпляра Metalex MTX V8 GT 3900, две от които (червена и бяла) са в частни ръце, при колекционери от Чехия. Една е изложена в музея в Лани, а четвъртата била доставена в разглобено състояние в САЩ.

Сбогом V10!