Краят на една епоха? Tesla вече не е най-големият производител на електрички в света
Краят на една епоха? Tesla за първи път от години не е най-големият производител на автомобили в света. Резултатите от 2024 г. показват, че американският гигант и китайският му конкурент BYD са произвели почти идентичен брой електрически коли през изминалата година – по 1,7 млн. броя. И все пак BYD има минимално предимство от 4522 електрически коли повече. Това е разлика от едва четвърт процент! Китайският производител е направил 1 777 965 електрически коли, а Tesla – 1 773 443.
Любопитно е, че ако гледаме числата за доставките (двете стойности се различават заради колебания в скоростта на доставките), то Tesla все пак има повече доставки от BYD за годината – 1 789 226 срещу 1 764 992 броя. На практика американската компания е доставила на клиенти и коли, произведени при офанзивата в края ан 2023 г., докато BYD не успява да реализира всичко произведено.
Тенденцията обаче е ясна и анализаторите очакват китайският гигант да изпревари американския много по-сериозно през следващата година. Показателен е декември 2024, в който BYD е доставил 595 хил. нови електрички (ръст с 13% спрямо 2023 г.), докато Tesla – 495 хил. (ръст с 2% спрямо 2023 г.). Освен това за 2024 г. американската компания за първи път отбелязва спад в продажбите спрямо предната година, макар и с минималния 1,07%.
Както Tesla, така и BYD са в процес на изграждане на нови заводи, които се очаква сериозно да увеличат производството. Повечете анализатори обаче предвиждат китайският гигант да направи много по-голяма стъпка през 2025 и 2026 г., докато Tesla страда от стравнително остарялата си гама и сравнително нисък интерес към най-новия си модел – Cybertruck.