Писмото, което автомобилните производители изпратиха до Европейската комисия
Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) призова Европейската комисия за спешни действия с цел избягване на "непоправими щети" върху конкурентоспособността на индустрията, предвид забавянето в растежа на електрическите превозни средства и нарастващите търговски напрежения.
В писмо до политическите лидери в Брюксел, новоизбраният президент на ACEA, Ола Калениус (също и CEO на Mercedes-Benz), подчертава необходимостта от реалистичен път към декарбонизация на автомобилната индустрия, който да бъде движен от пазара, а не от санкции. Той настоява за решение относно високите разходи за постигане на целите за CO2 емисии за 2025 г. за автомобили и ванове.
Калениус също така подчертава важността на прилагането на препоръките от доклада на Драги, насочени към създаване на регулаторна рамка, която укрепва конкурентоспособността на европейските индустрии. Той призовава за нови подходи в изграждането на глобални и взаимноизгодни търговски отношения, за да може ЕС да продължи да се възползва от свободната и справедлива търговия.
Според ACEA, най-неотложното действие е намирането на решение за облекчаване на тежестта при спазването на целите за CO2 емисии за 2025 г. Последните данни показват спад от почти 6% в регистрациите на нови електрически автомобили в Европа през 2024 г., като пазарният дял също намалява с 1% до 13.6%. Това е далеч от необходимото увеличение за постигане на строгите цели за CO2 емисии в следващите години.
Калениус заявява: "Европейската зелена сделка трябва да премине през проверка на реалността и пренастройка, за да стане по-малко строга и по-гъвкава, превръщайки декарбонизацията на автомобилната индустрия в печеливш зелен бизнес модел." Той подчертава, че европейската автомобилна индустрия остава ангажирана с целта на ЕС за климатична неутралност до 2050 г. и прехода към транспорт с нулеви емисии.