Софийското метро стана на 27 години
"На 28 януари се навършват 27 години от откриването на първата отсечка на метрото в София. Днес развитието на най-екологичния и бърз обществен транспорт продължава – изграждат се 10 нови станции в три различни направления на града, което ще намали трафика и ще подобри качеството на въздуха. Метрото е стратегически проект за София и за качеството на живот в града", заяви кметът на София Васил Терзиев, цитиран от сайта на Столична община.
От общината също така разясниха и къде и какво се строи в момента. Участъкът на метрото през „Подуяне“ – кв. "Х. Димитър" – ж.к. "Левски“ е изпълнен почти на 70%. Изграждането на трасето от 3 км трябва да завърши в средата на 2026 г. С новите 3 станции още над 40 хил. души ще ползват метрото. Трасето ще спомогне за намаляване на трафика в участъка с около 25% и на вредните газове с няколко хиляди тона годишно. Участъкът се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост в размер на 217,5 млн. лв. без ДДС.
Разширението на Линия 3 през ж.к. "Слатина" до "Арена 8888 София" и "Цариградско шосе" започна да се строи в края на 2023 г. Трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции и трябва да е готово през 2027 г. Изпълнението средно за участъка е около 25%. Предвижда се на 6 февруари т.г. да бъде даден официален старт на работата на тунелопробивната машина, която ще изгражда тунелите за разширението на метрото през “Слатина”. Тунелопробивната машина „Витоша” ще тръгне от стартовата шахта на станцията при бул. „Цариградско шосе” в посока към метростанцията до зала „Арена 8888 София” и София Тех парк.
Машината тежи 1 600 тона, дълга е около 86 метра, а главата ѝ е 9,4 метра в диаметър. Предвижда се машината да постига среден напредък по над 10 метра на ден. Строителството на тунела трябва да приключи до средата на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г., което ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно и бързо. Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които: 106,6 млн. лв. от Кохезионен фонд и 433,4 млн. лв. заем от ЕИБ и съфинансиране.
Изграждането на метростанция на бул. „Панчо Владигеров” в кв. „Обеля”, между МС "Сливница” и МС ”Обеля”и връзка с метродепото в кв. "Обеля" започна през ноември 2023 г. и трябва да приключи през есента на 2026 г. Дейностите в участъка са завършени на 30%. Общата стойност за изпълнение на проекта е 23,2 млн. евро., които ще се осигуряват от държавния бюджет. През 2025 г. предстои, без да спира експлоатацията на метрото, да се отворят новите тунели и да бъдат присъединени към мрежата на метрото. След като новата станция бъде готова, общо 12 000 души от три жп направления и жители от „Обеля“ и „Модерно предградие“ ще могат да използват метрото. Новата метроспирка ще е четвъртата интермодална станция – удобна връзка на метрото с жп мрежата (влаковете от Драгоман, Кюстендил и Божурище) и автобусния транспорт.
След реализацията и на трите нови участъка общата дължина на линиите на метрото ще достигне 61 км с 57 метростанции, а делът на метрото в системата на градския транспорт ще е около 50%, или над 650 хил. пътника дневно.