Вижте как карат коли в Якутск при -55°C
Любопитно видео на Мария Солко показва как се карат и поддържат автомобили в Якутск, столицата на Якутия в Сибир, Русия – най-големия град в зона на вечна замръзналост.
Макар през лятото температурите да са забележилно високи (според Уикипедия средната през юли е 19,5°C, а максималната – 38°C), то през зимата нещата загрубяват – никога през януари не е регистрирана по-висока температура от -6°C, а обичайната нощем е между -40 и -50°C.
Само за сравнение – докато пишем този материал температурата в София е 8°C, докато тази в Якутск е -33°C.
Как изобщо може да карате коли при тези условия? На първо място всички коли в Якутия имат прости, но ефективни решения за справяне със студа. Върху предното стъкло е поставено второ стъкло, което да изолира студения въздух. Над двигателя се поставя специално изолиращо одеяло, което запазва топлината му. Отворите в предната решетка, разбира се, се запушват.
Дори и така обаче оставянето на коли навън през нощта не е добра идея. Основният проблем е, че при -50°C маслото замръзва и при палене се стига до сериозни повреди. Има специални фирми, които идват да стоплят колата с печка и одеяло. Отнема около час и запалването става с външен източник, за да се съхранява зарядът на акумулатора. Друго решение е автоматична система за палене, свързана към термометър в интериора. Щом температурата във вътрешността падне под -10°C, колата пали за няколко минути, за да се стопли маслото и да се вдигне температурата. Това обаче е зле за акумулатора, освен това често изгорелите газове и киселината от ауспуха не достигат достатъчна температура и просто замръзват, като така колата гасне. При това отива и доста гориво. Макар местните да се оплакват, че това е скъпо удоволствие заради високата цена на горивата, всъщност А95 в Якутск струва едва 74 рубли/литър (1,41 лв.). Излишно е да казваме, че дизелите не са особено популярни тук. Колкото и да е невероятно, обаче, има местни с електрички, макар и не много.
Собственик на първото поколение Leaf разказва, че колата му минава около 80 км с едно зареждане, което при температури далече под нулата звучи доста добре. Разбира се няма зарядни станции извън градовете, така че пътуването с електромобил с толкова малък пробег извън самия Якутск би било равносилно на самоубийство. Всъщност проблеми има и при пътуване с коли с ДВГ заради големите разстояния между селищата и липсата на мобилно покритие. Ето защо хората са по-отзивчиви при проблеми и рядко те подминават в случай, че сте закъсал край пътя.