Тествахме обновения Citroen C4
Ако погледнете цифрите за продажбите на чисто нови автомобили в Европа през 2024 г., няма да откриете Citroen C4 в списъка от 50-те най-популярни модели. Но, както често се случва с обобщената статистика, числата не разказват цялата история, тъй като C4 е вторият най-продаван хечбек в C-сегмента след вечната класика Volkswagen Golf. С какво френският хеч успява да се пребори за това доста престижно място? След три слънчеви дни в Барселона и околията зад волана на обновения С4 (както и на новия C3 Aircross, но за него ще ви разкажа след няколко седмици), мисля, че вече имам отговора на този въпрос.
Ще започна с малко предистория. Спомням си преди няколко години, когато Stellantis (тогава още само PSA като собственик на Citroen) обяви препозиционирането на марките под чадъра си. Peugeot трябваше да изплува в премиум води, а Citroen да се превърне в разумния и по бюджетно ориентиран бранд, който да търси висок обем продажби в масовите сегменти. На мига тази идея ми прозвуча дори абсурдно - как марка като Citroen, наложила името си с технологични иновации и ненадминат комфорт на возене, ще се сниши и ще заеме долния сегмент на автомобилния пазар?
По-малко от десетилетие по-късно стратегията вече ми звучи повече от логично. Citroen предлага разумни ценово, но прилично оборудвани автомобили, които не са лишени от нищо важно, но и не са наблъскани с всевъзможни функции, които никой не търси. Всичко това е миксирано с щипка екстравагантен дизайн с вдъхновение от миналото на марката, както и возия, каквато не срещаме в масовия сегмент. Най-добре цялата тази концепция се онагледява от Citroen C4, който наскоро получи обновление.
Дизайн, интериор, оборудване
За да говорим за това какво е С4 в момента, трябва да хвърлим бърз поглед в миналото. Първото поколение на модела - доста успешно на пазара, впрочем - беше класически хечбек с екзотична задница в двувратата си версия. Наследникът от 2010 година изглеждаше някак по-луксозен, но пък изгуби част от индивидуалността си в почти еднообемната си форма. Третото поколение от 2020 година пък има форма, която ми е малко трудно да определя - по-висок е от класически хечбек, но недостатъчно висок, за да бъде кросоувър. Купе? Не, разбира се, колкото и понякога да чуваме това определение от маркетинг специалистите от Citroen.
Още по-озадачаващ е фактът, че С4 е базиран на платформата CMP, която се използва от модели на Stellantis в B-сегмента, като Peugeot 208, Opel Corsa, Alfa Romeo Junior, Lancia Ypsilon, DS 3, Fiat 600 и Jeep Avenger. Френският автомобил е съвсем малко по-малък от Opel Astra и Peugeot 308, които пък се базират на далеч по-скъпата архитектура EMP2. За обикновения потребител всичко това няма абсолютно никакво значение, но резултатът от решението на Citroen да използва по-малката платформа е автомобил от С-сегмента на цена (почти) от В-сегмента. Но за цените ще поговорим по-късно.
Визуално обновеният С4 изглежда почти като нова генерация, а не като фейслифт. Да, формата на каросерията е запазена и на практика непроменена и при двете версии (стандартен хечбек и лифтбек), но предната част е изцяло нова. До голяма степен вдъхновена от концепта OLI от 2022 г., тя включва новото лого на марката, което седи гордо в центъра на радиаторна решетка. Предният капак, междувременно, запазва оригиналните си линии, но се вписва в променена предна броня с тънки предни LED светлини, оформящи новата брандова визия на марката. Задницата коренспондира с тази визия, залагайки също на нови тънки LED светлини както в двата края на задната част, така и по-близко в средата, от двете страни на надписа Citroen.
В кабината промените, макар и не толкова очевидни на пръв поглед, също са значителни. Ще отбележим новите седалки и 7-инчовия дисплей зад волана, както и изцяло новия (но не точно съвършен) софтуер на инфотейнмънт системата. Точно седалките са на фокус тук, тъй като инженерите на марката са отделили специално внимание на формата и структурата им, така че те да бъдат хем удобни за по-дълъг престой, хем с подобаващо странично осигуряване в завои. Признавам им го - справили са се чудесно, особено имайки предвид в кой сегмент е колата и каква е цената ѝ.
Похвала заслужава и решението на Citroen да не се понася по течението по отношение на окачване и комфорт на возия. Масово всички автомобили в С-сегмента (а и във всички останали, впрочем) стават все по-твърди за ежедневна употреба. Ясно е, че това е цената, която плащаме, за да имаме по-стабилни и приятни за каране автомобили, но пък французите са успели да постигнат един доста приятен баланс от много по-комфортна возия и все пак прилично пътно поведение. Ще го кажа така - не насилвайте излишно С4 в завоите, защото идеята му никога не е била да може да ги атакува с висока скорост. По-скоро се наслаждавайте на по-спокойно и много комфортно шофиране.
Задвижване
Както и преди, C4 идва с ДВГ и като електромобил. Голямата новина обаче хич няма да се хареса на българския потребител - дизел вече няма. Другата новост е, че вече няма и ръчна скоростна кутия в цялата гама, която към момента включва бензин със 130 к.с. и 8-степенна трансмисия, хибрид (100 или 130 к.с.) с 6-степенен автомат с два съединителя и изцяло електрическа версия със 136 или 156 к.с. По време на теста ми в Барселона прекарах приблизително по равно време и километри зад волана на хибридната и електрическата версия и истината, колкото и непопулярно да прозвучи, е, че е-С4, както е названието на електромобила в гамата, е доста по-балансиран в движение. Разбира се, с базовите задачи се справя и хибридът, но го прави някак по-нервно, особено в моменти на частично към високо натоварване, когато трансмисията сякаш не винаги е сигурна коя предавка е най-подходяща за конкретната ситуация.
Дали хибридът ще успее да замени дизела на пазара? Не мога да прогнозирам със сигурност, тъй като електрифицираното задвижване има както своите плюсове, така и своите минуси в сравнение с добрия стар дизел. Като разход в реална обстановка хибридът най-вероятно няма да отстъпва по нищо на предишния 1,5-литров дизел, а в градска среда можете да очаквате дори и по-добри стойности. Но няма как да отречем, че дизелът има по-вдъхновяващо ускорение и по-ударно разгръщане на мощността, макар и в по-малък оборотен диапазон. Може би най-добрата новина е, че новият хибриден модел идва на практика на същата цена като дизела преди фейслифта - 58 645 лв. за Hybrid 48 срещу предишните 58 576 лв. за 1,5 BlueHDI при най-високото ниво на оборудване MAX.
Но, както стана дума, електричката е по-приятна за каране. Разбира се, електромобил не е адекватно решение за всеки потребител, но това е тема, която няма да дискутираме сега, тъй като на пътя е-С4 е пъргав и някак създава цялостното впечатление за малко по-премиум автомобил от хибрида, най-вече заради липсата на тласъци при ускорение и сведените до абсолютен минимум вибрации и шум. На всичкото отгоре, обновената версия идва с доста по-атрактивна цена спрямо модела преди фейслифта - 77 990 лв. преди срещу 68 923 лв. сега за входното ниво на оборудване YOU.
Пътно поведение и управление
Както стана дума по-горе, окачването е далеч повече в спектъра на комфорта, отколкото на спорта. Към това трябва да отбележим и малко по-високия клиренс, който прави качването и слизането малко по-удобно, но и със сигурност се явява добре дошъл за родните некачествени пътища и навика ни да катерим колите си по бордюри и други подобни градски предизвикателства. Още една добра комбинация от характеристики, които са отличителни за C-сегмента - никой друг автомобил в Golf класа няма подобна возия в комбинация с по-висок пътен просвет. 1:0 за Citroen.
Какво да очакваме зад волана? Чувството не е точно специално, макар и нищо да не се усеща като дразнещо или неприятно. Идеята тук е да се отпуснете и да шофирате спокойно и лежерно - с това се обяснява и липсата на силна обратна връзка между волана и колелата, което обаче ще бъде проблем за много малка и много специфична прослойка потребители. Истината е, че обновеният С4 се кара лесно и приятно, но не особено вдъхновяващо.
И накрая...
След три дни зад волана на Citroen C4 фейслифт оставам с цялостното впечатление, че пазарът ни се нуждае от повече подобни модели. Честни коли, в които получавате точно толкова (или дори малко повече), отколкото плащате - без излишни глезотии, без функции, за които дори няма да разберете, че съществуват, и без излишно много лукс. Просто ежедневен комфорт срещу разумна цена, добра ефективност и дори щипка екстравагантност. Не търсим ли всички точно това в ежедневен автомобил?
Цени за България (с ДДС):
PureTech 130 S&S EAT8 PLUS - 50 933 лв
PureTech 130 S&S EAT8 MAX - 55 234 лв
HYBRID 100 e-DCS6 YOU - 49 216 лв
HYBRID 136 e-DCS6 YOU - 50 936 лв
HYBRID 136 e-DCS6 PLUS - 54 344 лв.
HYBRID 136 e-DCS6 BUSINESS - 56 628 лв.
HYBRID 136 e-DCS6 MAX - 58 645 лв.
ËLECTRIC 136 (100 kW) YOU - 68 923 лв.
ËLECTRIC 136 (100 kW) PLUS - 71 416 лв.
ËLECTRIC 156 (115 kW) PLUS - 74 055 лв.
ËLECTRIC 136 (100 kW) BUSINESS - 76 313 лв.
ËLECTRIC 156 (115 kW) MAX - 78 453 лв.