Valmet Automoitve или когато модели на Porsche, Opel, Saab и Lada се правеха в една фабрика
Чували ли сте за Valmet Automoitve? Фирмата е основана през 1968 г. и оттогава насам помага на големи автомобилни производители. Мощностите ѝ се намират в Уусикаупунки, Финландия, като в момента например там се прави и най-новото трето поколение A-клас на Mercedes-Benz, паралелно с производството в Ращат, Германия.
Там Merc бяха изнесли и част от производството на GLC, a в началото на 90-те във фабриката се „засичат“ култовия Opel Calibra и Saab 900 Convertible. Коли Saab 9000 също излизат от завода в Уусикаупунки, а през 1997 г. там започва и сглобяването на „второто Porsche“, чисто новия тогава Boxster 986.
Към днешна дата Valmet Automoitve имат над 1,9 млн. автомобила зад гърба си. От 2009 г. произвеждат и електрически коли, а сред по-екзотичните им продукти е Fisker Karma (2011-2012 г.) и… Lada Samara. Окей, последното е шега, че е екзотика, но наистина там се е правел ВАЗ 21093 или т.н. Euro Samara (1996-1998).
Което ме подсети и за друга връзка между Lada и Porsche. Инженерното подразделение на немците е било наето от руснаците именно за помощ в разработката на Samara. Porsche имат дейно участие в оптимизирането на 1,5-литровия мотор, като също са „пипали“ и по-малките мотори 1,3 и 1,1.
Обратно към Valmet Automoitve, за да отговорим на въпроса защо големите марки често избират финландците за партньор. Причините са няколко, но основите са гъвкавостта и възможността за бързи реакции.