Карахме новото BMW R 1300 GS Adventure с автоматична кутия
Автоматична кутия, която е опция (част от допълнителен пакет) за новото BMW R 1300 GS Adventure. Трансмисията е базирана на ръчната (реално, крачната, с ръчния съединител), но е снабдена с много хитър помощник, наречен Automated Shift Assistant (ASA).
Какво представлява той? Няма много общо с познатия „шифтър“ Shift Assistant Pro, който позволява смяна на предавките без необходимостта да ползвате лявото лостче на кормилото, без да активирате съединителя с ръка. При ASA въпросното лостче отсъства напълно, неговото действие, както и това на физическото „вкарване“ на предавката, се извършват от два електромеханични актуатора. Превключването на предавките става или напълно автоматично, при избор на режим D от бутон на лявата конзола на кормилото, или по класическия начин, с крак - режим M.
Как работи при D? Беше ми любопитно как се справя кутията при маневриране с ниска скорост, с почти пешеходно темпо. Отговорът тук е много добре. Машината спестява мисленето за дозиране на съединителя и „първа или втора да сложа“, което би могло и да направи самото включване в трафика по-сигурно.
С по-високи скорости, вече в трафика, също се съсредоточих в „изучаване“ на маниерите на ASA. Системата взема предвид, освен скоростта, също позицията на газта, наклона на мотоциклета и избрания режим на каране. Последните са Rain, Road, Eco и Enduro, но с т.н. пакет Dynamic (1647 лв.), получавате още Dynamic, Dynamic Pro и Enduro, както и асистента за потегляне от наклон HSC Pro. И въпросния Automated Shift Assistant – тоест, ако искате „автомат“, задължително избирате пакет Dynamic.
Тук уточнявам, че впечатленията ми са на база около 40 км и под час каране, в рамките на BMW Motorrad Roadshow 2025. През половината от маршрута карах 1800-кубиковия R 18 Roctane, а на връщане от „Щъркелово гнездо“, R 1300 GSА.
Въпросните впечатления от ASA с над 5-10 км/ч? Наистина, смените в автоматичен D режим зависят много от изброените по-горе режими на каране. ASA не е перфектен, със сигурност опитен карач може да избира предавките по-добре, или по-точно момента на превключване, защото в самият номер няма греша. Понякога има нежно побутване, тип спъване, но то е сякаш милисекундно и почти напълно пренебрежимо.
Генерално, работата Automated Shift Assistant замисля колко са напреднали технологиите при мотоциклетите. И, 100% твърдя, че може да направи карането по-сигурно, елиминирайки процентите внимание, изискващи се за опериране на съединителя и избор на предавка, пренасочвайки този „ресурс“ към следене на пътя и/или просто към наслаждаване на карането.
Харесва ми, че дори и при мотор специфицициран с ASA, пак може да сменяте сами. Избирате M и започвате да бутате лостчето с левия крак, както сте свикнали. Също, дори да сте на D, долното лостче пак приема команди от крака и превключва. Тоест, вашият избор на предавка и момент на превключване е приоритетен, ако решите да се включите в работата на системата. Също, както ако карате кола с пера за предавките на волана.
Усещането при „ръчно“ (реално, крачно) превключване с лостче е малко по-различно и от със стандартна кутия, била тя със Shift Assistant Pro или без. Разликата е най-вече в обратната връзка от лостовия механизъм, като при система с ASA, усещате линеен ход и изведнъж, много кратко увеличение на съпротивлението, моментът на „цъкане“, след което предавката влиза веднага. Каралите класическа кутия“ знаят, че там ходът е линеен, после следва милиметри ход с по-голямо натоварване, и накрая, въпросното „прещракване“.
Казано накратко, усещате че лостчето работи “by-wire”, че само подава сигнал, вместо да извършва по-тежка физическа работа, като бутане и местене на физически механизми. И не, не усетих забавяне на самото действие по вкарване на предавката заради ASA, което е супер.
Повече за самия мотор? Моделът е доста обсъждан, най-вече заради драстично променения дизайн. BMW Motorrad първо всяха смут с дебюта на „обикновения“ R 1300 GS през септември 2023, като показания през юли 2024 Adventure наля още масло в огъня. За мен обаче, на живо и двата мотора изгледат много по-различно, отколкото онлайн. В техническо отношение, писал съм и за двата, като голяма новост е двигателят, вече 1300-кубиков (преди 1254 куб. см; 136 к.с. 143 Нм) с увеличени мощност и въртящ момент – 145 к.с. и 149 Нм. И двата са олекотени, рамите са им много различни спрямо на предходния GS, новостите са доста.
Но, и тук издавам нещо любопитно, повече впечатления за новото BMW R 1300 GS Adventure, ще споделям в хода на сезона, тъй като до броени дни ще прибера такъв в гаража, за дългосрочен тест. A, да, R 18 Roctane? Тотално различна машина, при която акцентът е огромния боксер със супер силен характер и присъствие, както и вниманието към детайла.