Карахме новото BMW R 1300 RT


27 Jun 2025

BMW Boxer Days 2025. Така бе кръстено мотоциклетното събитие на BMW Motorrad, в рамките на което имах възможността да карам цели три нови модела нa марката и да се запозная дори с един повече. Показаха ни също новото BMW R 1300 RS, а за тест имахме на разположение R 1300 R, R 12 G/S и „героят“ на настоящия материал - R 1300 RT.

Също както най-големия GS, чиято кубатура нарасна от 1250 на 1300, RT вече разчита на най-новото поколение 2-цилиндров боксер със 145 к.с. и 149 Нм – увеличение 9 к.с. и 6 Нм. Но е важно да се уточни, че R 1300 RT е изцяло нов мотор, не само силен фейслифт със сменен двигател. Дизайнерите са целели да му придадат по-източена визия, да го направят видимо по-атлетичен, като за подобрения е мислено във всеки един аспект.

Показателно е, че BMW Motorrad са оптимизирали дори подгрева на ръкохватките, така че сега те се загряват по-бързо и до по-висока температура. Добавени са подгревни елементи дори за пасажера, в дръжките отзад, както и в опционалната облегалка на също опционалния топкейс. Последният се предлага в два варианта, 39- или 54-литров, и може да се заключва автоматично, чрез системата Keyless Ride, което е много удобно. Серийни са страничните кутии, с по 27 литра обем от страна, но има опция за т.н. Vario куфари (преди имаше такива за GS, но за пръв път се предлагат за RT), чиято вместимост нараства с преместването на лост.

Едно от най-впечатляващите неща при R 1300 RT обаче е шасито и новата система, наречена Dynamic Chassis Adaption (DCA). Тя надгражда познатата Dynamic Suspension Adjustment (DSA), предлага се за пръв път и буквално променя характера на байка. Как? Имате две настройки – едната с по-мека работа на пружините и амортисьорите и, най-вече, с по-висок клиренс, особено в задната част. Тоест, системата вирва задницата повече и така челният ъгъл става по-стръмен, съответно, поведението на байка се променя и туринг машината става по-повратлива по завоите.

И обратното - в режим за возене, мотоциклетът е по-ниско до земята и с по-дълго междуосие, което резултира в по-малка директност, но в по-отпуснато и стабилно поведение при каране с висока скорост по магистрални пътища например. Първо бях чел тези обяснения, после ги чух от домакините по време на презентацията, но това което ме учуди е, колко реално се усещат разликите между настройките. DCA е много повече от маркетингово понятие, тя наистина работи.

Automated Sift Assistant системата за автоматична смяна на скоростите също заслужава да се отбележи. Първо я пробвах при R 1300 GS Adventure, после взех точно такъв мотоциклет за дълъг тест, за цял сезон, и още я „изучавам“, но истината е, че ASA e особено подходяща за машина, като RT. Тя никога няма да се научи да ви чете мислите, но работи много добре при каране по магистрала и при по-малко навита газ. При по-динамично каране и с повече газ, смените са по-груби и бихте предпочели да ги правите вие. Което можете, защото си имате крачно лостче отляво, нищо че това на съединителя отсъства.

Също яка е функцията за “downshift” чрез предната спирачка – карате на 4-та например, наближавате червен светофар, дърпате веднъж лостчето с дясната ръка и бам, ASA сваля на трета, дърпате още веднъж и получавате 2-ра. Това е особено удобно в града, но и „далекобойният“ характер на RT, както споменах, е супер комбинация с режима D.

Новост са и двете „крила“, страничните панели, които може да вдигате ръчно. Идеята им е да ви пазят повече от вятъра, но откровено казано, аз лично не усетих особена разлика между затворено и отворено положение. Има обаче разлика при повдигане и спускане на челното стъкло, което става с натискането на бутон или автоматично. Стерео системата също е оптимизирана, вече се предлага и „премиум“ версия (познава се по жълтия цвят на говорителите; опция за 789 лв.) и се чува прилично до скорости от проядъка 150-160 км/ч.

Аз лично вдигнах малко над 210 км/ч, разбира се, на аутобана. RT ги достига с лекота и създава усещане за сигурност, но най-вече ми допада по-спортният му характер, когато започнат серпентините. Наистина не очаквате от мотоциклет с подобни размери и маса (281 кг готов за каране; с 12 кг повече спрямо R 1300 GSA), да може да изписва завоите по такъв начин. Не, че съм Топрак Разгатлиоглу и именно в това е важното, че дори със средни умения, байкът завива лесно и уверено.

Заключение? BMW Motorrad са направили новия RT една идея по-спортен от предходното поколение, без обаче това да е в жертва на комфорта. По отношение на последния, смятам че R 1300 RT е един от най-способните и изтънчени байкове на пазара, особено ако се отпуснете и нацъкате повечето опции. Което може би е единственото нещо, заслужаващо да се отбележи, като недостатък – цената. Моделът започва от 43 500 лв., но ако изберете няколкото пакета, което ще искате да направите, лесно доближавате или подминавате 60-те хиляди. Но, в крайна сметка, ако може да си го позволите и търсите лукс за дълги пътешествия на две колела, R 1300 RT няма да ви разочарова.

Хармоничен и готин!