Най-накрая може да продължи строителството на Източната тангента

Най-накрая може да продължи строителството на Източната тангента
07 Jul 2025

След дълго отлагане столичният район „Подуяне“ получи зелена светлина за строителството на ключовото продължение на Източната скоростна тангента. На 6 юли 2025 г. беше издадено окончателно разрешително за изграждането на малко над километър път между Северната скоростна тангента и бул. „Владимир Вазов“.

Според кмета на района инж. Кристиян Христов, инициативата да се съберат всички отговорни институции и да се премахнат административните пречки е довела до бърз пробив в рамките на едва две седмици. В бюджета на Столична община за 2025 г. са осигурени 1 милион лева за стартиране на първия етап от строителството, като Христов предупреди, че ако работите не започнат до края на годината, проектът рискува да загуби отчуждените още преди пет години имоти по трасето.

По сегашната маршрутна схема пътниците от източните квартали на София преодоляват средно 11 километра, за да се включат в Северната скоростна тангента. Новото трасе ще им спести около десет километра и ще намали времето за пътуване от близо 15–20 минути на не повече от минута. Изпълнението на проекта – в това число отчуждаването на земи, стартира още по времето на Йорданка Фандъкова и бе забавено цели седем години въпреки провеждането на обществено обсъждане през 2018 г.

Според общинския съветник и председател на „Спаси София“ Борис Бонев сегашният момент е решаващ: „След години оправдания и несвършена работа тези 500 метра, които ще спестят много време на живущите в тази част на София, най-сетне могат да започнат. Кмете, ти си на ход!“

В общинските програми от 2018 г. проектът за Източната тангента е разделен на два етапа: първият – от възела на Северната скоростна тангента до бул. „Владимир Вазов“ (от км 1+180 до км 2+020), дълъг около 840 м, и вторият – от бул. „Вл. Вазов“ до бул. „Ботевградско шосе“ (от км 2+020 до км 2+664), с дължина близо 644 м. За тогавашната обществена поръчка за първия участък от 20 млн. лв. оферти подадоха „Джи Пи Груп“, „Трейс“ и „ГБС".

Предстои обявяване на нова процедура за избор на изпълнител, като от Столична община очакват строителството да започне официално до края на 2025 г. и да приключи в рамките на следващите 12–18 месеца. В следващата фаза ще трябва да се осигурят допълнително средства за втория участък, който ще свърже бул. „Вл. Вазов“ с „Ботевградско шосе“ и ще завърши цялостната връзка на Източната тангента с основните пътни артерии на столицата.

Новият бестселър на VW?