Малки, пъргави, с турбо. Кой е по-добър?

Малки, пъргави, с турбо. Кой е по-добър?
20 Dec 2015

Винаги съм максимално неутрален, давам абсолютно обективни оценки и не се поддавам на лични пристрастия: това не е нищо ново за мен, тестовия редактор на AUTO BILD Ян Хорн, но при това сравнение ми е трудно. Тъй като това е тест, който ме засяга лично. Става дума за автомобили, каквито бих си купил. И по-точно: малки автомобили, които като изработка и произход са доста над нивото на евтините ламаринени кутии и в същото време с мощността си от до 150 к.с. могат да доставят много радост в бързите завои. Най-добрият пример: обновената Opel Corsa. Като 1.4 Turbo с 5 врати тя комбинира чистата си репутация с пъргав характер и сдържаност при разхода на гориво. Според Opel малкият герой от всекидневието се задоволява със само 5,9 литра на 100 километра. Браво. Тоест веднага да поръчваме? Не, има доста конкуренти със сходни характеристики. MINI например. Също като Corsa Cooper развива пъргавите 136 к.с., като при това изразходва само 4,8 литра на 100 километра и по традиция се движи още по-пъргаво по завоите от Corsa. А какво мислите за братовчедите Audi A1 1.4 TFSI Sportback и Seat Ibiza FR? Освен с идентичната мощност те впечатляват и с една друга техническа особеност. Двигателите им са оборудвани със система за изключване на цилиндри – при определени условия работят само два от цилиндрите на мотора. Резултатът е 4,7 литра за Audi и Seat – не е зле за 150 к.с. И така: сходни технически данни, сходни автомобили – кой ще се представи най-добре? Аз съм особено развълнуван, тъй като победителят в тесте ще е и моят личен фаворит.

MINI: Cooper e забележително жизнен.

Накратко: MINI осигурява щастие за всички, които наистина обичат шофирането. Ако се редуцираме от удоволствието в завоите, Cooper продължава да е ненадминат. С дебелия обръч на волана в ръцете си той доставя най-голямо удоволствие точно при прецизното шофиране по завои. Трицилиндровият двигател тегли мощно още под 2000 оборота, скоростният лост превключва на следващата предавка с ход от само няколко сантиметра, накладките яростно притискат спирачните дискове. Накратко: този автомобил обича скоростта. Но има и още нещо: Cooper не може да играе ролята на големия герой за всекидневието. Отзад е прекалено тясно, обзорът (също като и при другите модели в теста) е лош. Особено ни дразни един дефект: изправеното предно стъкло пречи на видимостта нагоре. Ако сте спрели близо до светофара, трудно можете да видите смяната на светлините. Дразни ни и друго: оборудването за комфорт на Cooper е бедно. MINI не монтира серийно дори и борден компютър. Като компенсация от BMW са си написали домашните по отношение на асистиращите системи. Можете да поръчате аварийна спирачна функция (City-Stop), активен темпомат, разпознаване на пътни знаци и асистент за дългите светлини.

Opel: Като техника Corsa e много модерна.

Малкият автомобил от Рюселсхайм е много модерен: функциите на смартфона се изобразяват на големия цветен дисплей в кокпита, а телефонът реагира и на гласови команди. Освен това малкият Opel може да паркира с натискане на бутон, да разпознава пътните знаци и да предупреждава своевременно при опасност от сблъсък. Почти като при автомобил от висок клас. А иначе? За съжаление Corsa леко изостава. Наистина, 1,4-литровият турбобензинов мотор работи изискано и тихо, обича и да бъде развъртан до високи обороти. Но средният разход на гориво от 7,4 литра е относително висок. Освен това настройките на окачването изобщо не ни харесват. При къси вълни по настилката Corsa реагира грубо, комфортът не е висок. В същото време окачването не осигурява добър контакт с пътя, Opel нервно „танцува“ по настилката, не внушава увереност, не се управлява с лекота. За утеха: Corsa е значително по-евтина от конкурентите си.

Seat: Ibiza e братче на VW Polo

Толкова малък и вече толкова зрял – така може да опишем първото ни впечатление. Ibiza прави впечатление на приятно подредена. В кокпита ще се ориентирате веднага, уредите се разчитат ясно, всеки бутон се открива интуитивно. Седалките осигуряват първокласна опора, благодарение на регулируемата кормилна колона дори и високите водачи могат да намерят удобна позиция на седене. Нямаме сериозни забележки и по отношение на поведението на пътя. Уютът се нарушава единствено от грубото преминаване през напречни фуги. Като цяло Ibiza много прилича на Audi – движи се сигурно и уверено, единствено оборудването е по-скромно. Но за сметка на това е значително по-евтина. Жалко: въпреки сложната технология, която трябва да облекчи пестенето на гориво, ние измерихме разход 6,7 литра. Това не е много за 150 к.с., но е малко повече от очакваното за малък автомобил с такива претенции (и изключване на цилиндри).

Audi: При малкия има нещо от големие

Цената на тестовия автомобил от 52 521 лв. (тоест базовата цена плюс всички важни за този тест екстри) – тоест той чука на вратата на средния клас. Но така ли се движи? Почти. А1 се справя повече от прилично със задачите си за малък автомобил. Кормилното управление работи директно и прецизно, мощният и много тих при частично натоварване двигател не може да бъде уплашен от нищо. А1 лежи на пътя много сигурно и стабилно, и като изключим отделни удари, неравностите на пътната настилка се филтрират много добре. Стегнатите амортисьори могат да бъдат наречени и спортни. И подхождат на приятното кормилно управление.
Какво прави впечатление: Audi е сглобено особено старателно, използваните материали подхождат на цената. Освен това малкият автомобил може да се похвали с пълно мултимедийно оборудване. WLAN, навигация с информация за трафика в реално време, свързване на смартфони – възможно е всичко. А1 се представя великолепно и по отношение на асистиращите системи. Освен предупреждение при смяна на лентата то може да бъде оборудвано и с разпознаване на пътни знаци и предупреждение при опасност от сблъсък.

Извод
Редакторите Ян Хорн и Хенинг Клип

В тестовата конфигурация Audi струва над 52 000 лева. Леле! Но едно трябва да му се признае: А1 е големият автомобил сред малките. Неговият двигател (с изключване на цилиндри), както и усещането за високо качество, също допринасят за това.

Фактор удоволствие

Темперамент? Управляемост? Каквато и да е темата на разговор, MINI Cooper винаги е на първото място. Въпреки по-ниската спрямо конкурентите мощност. Да не пропускаме и чаровния ретро дизайн на MINI. По отношение на имиджа победители са MINI и Audi. В този клас тези две марки имат най-силно излъчване. Въпреки слабостите при настройката на окачването Opel впечатлява с високия си уют, поради което получава 4 звезди в тази категория.

Източник: autobild-bulgaria.com

 

Много практичен и интересен!