Появи се петиция за довършване на Софийския околовръстен път

Започва петиция за довършването на 6 км от Софийския околовръстен път между бул. „Цар Борис III“ и АМ „Люлин“ (участъка към АМ „Струма“). Инициатори са кметът на район „Овча купел“ Ангел Стефанов и общинският съветник Симеон Ставрев („Да, България!“), които настояват Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) да обяви обекта за приоритет, да заложи средства по бюджета си и да стартира обществена поръчка за проектиране и строителство. Аргументът им е, че трафикът и ежедневните задръствания отдавна надхвърлят капацитета на двулентовия път.
По данни, цитирани от инициаторите, през 2021 г. автоматичният преброителен пункт при кв. Суходол е отчел 9 694 299 преминали превозни средства, или средно 26 560 МПС на денонощие – натоварване, което в транспортното планиране обосновава минимум магистрален габарит 2х2 ленти. През 2025 г. потокът видимо се е увеличил, а задръстванията остават ежедневие.
Спорният участък е част от т.нар. Западна дъга на СОП, която още през 2013 г. е обявена с решение на Министерския съвет за национален обект и обект с национално значение – статут, който би трябвало да ускори процедурите по проектиране, отчуждаване и строителство. Въпреки това последните 6 км към АМ „Струма“ стоят недовършени.
От страна на Столична община формалните пречки са свалени. В сила е подробен устройствен план за трасето, а на 25 септември 2025 г. Столичният общински съвет одобри безвъзмездно прехвърляне на 86 общински имота на държавата именно за реализацията на участъка. Сходен подход бе използван и при последния лот на АМ „Европа“, който АПИ довърши в ускорен режим.
Контекстът е особено чувствителен заради предстоящата Национална многопрофилна детска болница в Горна баня, която трябва да се обслужва основно през този участък на околовръстното. По представените през 2025 г. параметри комплексът е планиран с 440 легла, 18 операционни зали, 28 амбулаторни кабинета и медицинско обслужване по 40 специалности, а строителството се планира да завърши до 2028 г.
Инициаторите на петицията противопоставят липсата на напредък по СОП на авансовите плащания по АМ „Хемус“, извършени по т.нар. „инхаус“ договори чрез държавната компания „Автомагистрали“. Още през 2021 г. Сметната палата отчете стотици милиони левове, преведени на външни изпълнители при отсъстващи разрешения за строеж по някои отсечки. Темата остава актуална и през 2025 г., когато Министерството на регионалното развитие обсъжда санкции и графици за изоставанията по трасето.