Artz Golf 928: бомбастичният супер хотхеч от 79-а, базиран на Porsche
Оригиналният Volkswagen Golf GTI променя автомобилостроенето завинаги и дава началото на клас, който до ден днешен остава вълнуващ – този на хотхечовете, на компактните „ежедневки“, способни да унижат много по-скъпи спортни бегачки.
Колата в този материал, на която попаднахме в Classic Driver обаче не е Golf GTI. И не е дело на Volkswagen… Или поне отчасти не е, буквално. Защото реално е Porsche 928 с „дрехи“, имитиращи Golf Mk1. Имитиращи, защото т. т. нар. Artz Golf 928 е с 21 см по-широк и с около 30 см по-дълъг от стандартен Golf.
Дело е на Гюнтер Арц, шеф на автомобилно дилърство в Хановер, който бил известен и със страстта и уменията си да модифицира коли. Сред известните му проекти са Volkswagen Karmann Ghia с 6-цил. боксер от Chevrolet Corvair, както и нар ‘Nordstadt Carrera Beetle’ – купе на VW 1303 върху шаси Porsche 914/6 и с 2,7-литров мотор от 911.
Вероятно най-якият обаче е колата от галерията, създадена през 1979-та. Тогава Арц и каросерийният му специалист Селесте ди Сантоло „обличат“ шаси на катастрофирало Porsche 928 в индивидуално изработени панели, имитиращи тези на Golf. Фаровете и стоповете са оригинални компоненти, но дори стъклата е трябвало да бъдат произведени по поръчка.
Резултатът бил впечатляващ. Този “Golf” с 4,5-литорв V8 разполагал с 240 к.с. и 350 Нм, при маса от около 1450 кг. Факти, гарантиращи спринт от 0-100 км/ч за под 7 секунди и максимална скорост от над 230 км/ч. Гюнтер Арц споделя, че е направил общо 6 екземпляра, като някои от тях за на базата на по-мощното (300 к.с.; 5,7 сек и 250 км/ч) Porsche 928 S. Повечето коли са с 3-степенен автоматик, но заснетата от Classic Driver е с 5-степенна ръчна кутия.
Първоначалната амбиция на Арц била за производство в малка серия, но изработката на всяка кола била толкова времеемка и сложна, че цената трябвало да бъде около 150 хил. марки. Това предопределило съдбата на Artz Golf 928 – превръщането му в супер рядка находка с яка история.