Япония обмисля внос на Ford F-150 за държавния автопарк

Япония обмисля внос на Ford F-150 за държавния автопарк
15 Oct 2025

Япония обмисля внос на пикапи Ford F-150 за държавни нужди като част от ангажиментите по двустранната търговия със САЩ. За това съобщава The Japan Times, позовавайки се на непотвърдени информации. Изданието припомня и изказване на президента на САЩ Доналд Тръмп от август, че „Япония ще вземе много красивия Ford 150“, без да даде повече подробности тогава. По думите му Токио „напълно е отворил страната си“ за американски стоки, а посещение на Тръмп в Япония е възможно в края на октомври. Официално потвърждение от японските ресорни министерства няма. 

Фон е юлската сделка между Вашингтон и Токио, обявена на 23 юли, която намалява американските мита върху японските автомобили до 15% и е съпроводена от обещани японски инвестиции и държавни заеми към САЩ за около 550 млрд. долара. Тогавашният премиер Шигеру Ишиба и президентът Тръмп представиха договореностите публично - японското правителство уточни, че по автомобило-свързаните стоки тарифата се свежда до общо 15%, докато митата за стомана и алуминий остават извън споразумението.

Възможният внос на F-150 се вписва в политическата цел на Белия дом да увеличи видимо продажбите на американски автомобили в Япония. През лятото Тръмп нееднократно критикува търговския баланс със страната и настоя за „повече американски пикапи в Токио“. Анализи обаче подчертават, че големите американски модели, сред които и F-150, срещат структурни препятствия: предпочитания към по-компактни и икономични коли, тесни улици и паркинги, оскъдна моделна гама с дясна дирекция и слабо локално позициониране на марките. Делът на американските автомобили в Япония остава минимален дори след облекченията, като Jeep е едно от малкото изключения с по-забележими продажби.

Допълнителен контекст е, че Ford се изтегли от японския пазар през 2016 г. и днес не разполага с дилърска мрежа там. Това означава, че евентуалните доставки на F-150 за държавния сектор биха преминали през директен внос или чрез специализирани посредници, а не през стандартен пазарен канал. Самият F-150 не се произвежда фабрично с дясна дирекция, въпреки че на пазара съществуват сертифицирани конверсии от трети страни — фактор, който може да оскъпи и забави изпълнението на поръчки за Япония, където управлението е отдясно.

Към момента липсват ключови детайли: брой и конфигурации на автомобилите, изисквания за дирекция, бюджет, срокове и конкретни бенефициенти в държавната администрация. Не е ясно и дали се обсъжда електрическата версия F-150 Lightning. Междувременно веригата на доставки при Ford е под натиск заради пожар в завод на доставчик на алуминий в Ню Йорк през септември, който доведе до временно спиране на производството на F-150 Lightning в Диърборн и може да повлияе на наличностите на моделната линия през следващите месеци.

Политическата динамика в Токио също е важна за времето и параметрите на евентуална държавна поръчка. На 4 октомври Либерално-демократическата партия избра Санае Такаичи за нов лидер след оставката на Шигеру Ишиба, но пътят ѝ към премиерския пост минава през гласуване в Диета, което все още се насрочва на фона на разпад на коалицията с Комейто и активни междупартийни преговори. Тази неопределеност може да отложи или пренастрои решенията за скъпи символични покупки като американски пикапи за държавния флот.

Наистина ли е толкова добър?