20 неща, които трябва да знаем за самолета на Списаревски
Голямо браво на хората, които успяха да пресъздадат самолета на капитан Димитър Списаревски. Шапки долу и за решението им да го дарят на Националния исторически музей в София, за да може всеки да се докосне до спомена за подвига на българския национален герой.
Направихме го и ние, като отскочихме до НИМ да видим най-новия експонат - копие в мащаб 1:1 на изтребителя на Списаревски, с който той загива в защита на родината, водейки яростен бой срещу атакуващи столицата американски бомбардировачи на 20 декември 1943 г.
Има много какво да се каже за този Messerschmitt BF 109 G2, затова сме подготвили 20 неща, които трябва да знаем за самолета на Списаревски и модела като цяло.
1. Поручик Димитър Списаревски лети на един от най-модерните изтребители за своето време, а именно на Messerschmitt BF 109. Преминава обучение в Германия и лети в района на Ламанша по време на Битката за Британия без да взима участие в бойни полети.
2. Изтребителят на Списаревски е бил част от 3/6 изтребителен орляк на Въздушните на Н.В. войски.
3. На крилата и фюзелажа са изобразени българските символи, които носят нашите самолети от 1941 до 1944 г. На бял фон е нарисуван стилизиран Андреевски кръст - християнски символ, представляващ разпятието на свети Андрей Първозвани. Често нашият кръст е бъркан с кокардите на нацисткия Легион Кондор, участвал с Messerschmitt-и в гражданската война в Испания.
4. BF 109 е най-масово произвежданият изтребител в света, от който са сглобени над 34 хиляди броя.
5. 164 от тях са били на въоръжение в Царство България.
6. Освен Списаревски с изтребител BF 109 в защита на небето на България загиват още Лука Обрейков, Митьо Дисов, Георги Кюмюрджиев, Йордан Кубадинов, Иван Бояджиев, Веселин Рачев, Христо Арнаудов, Димитър Попов, Любен Кондаков, Иван Стефанов, Виктор Атанасов, Иван Бонев, Цвятко Загорски и Герхард Венгел.
7. В наши дни има запазени малко над 60 броя от цялото производство, един от които е български, но се намира във военния музей в Белград.
8. След края на Втората световна война България дава своите „месери“ на Югославия.
9. Изтребителят на Списаревски е от предпоследната версия на модела - Gustav. Messerschmitt кръщава модификациите на BF 109 с имената Anton, Berta, Caesar, Dora, Emil, Friedrich, Gustav и Kurfürst, базирани на буквите от немската азбука. Цифрите зад тях крият различна спецификация.
10. G2 е с по-голям 35,7-литров обърнат надолу компресорен V12 двигател DB 605 на Daimler-Benz, като в предната част на мотора има емблема Mercedes-Benz, същата каквато се използва и при автомобилите до ден днешен.
11. Максималната мощност на DB 605A-1, с какъвто е бил самолета на Списаревски, е била 1475 к.с.
12. Двигателят DB 605 е с директно впръскване на Bosch, тежи 756 кг, има 35-литров резервоар за масло, система за водно охлаждане, а компресорът автоматично е компенсирал промените в надморската височина.
13. Въоръжението на G2 включва 20-милиметрово оръдие MG151/21, намиращо се между цилиндровите глави на V12 двигателя, а дулото излиза през кухия вал на витлото. Точно със 150 снаряда 20×82 мм Mauser е разполагал Списаревски в своя първи и последен боен полет.
14. Над двигателя неговият G2 е бил екипиран с две 7,92 мм картечници MG17, всяка с по 500 патрона. Кутиите за тях са се намирали в крилата точно под кабината и по ленти са достигали до цевите над двигателя. Стрелбата с тях е минавала между трите перки на витлото чрез специална синхронизация.
15. 15 секунди са били достатъчни за изстрелването на всички снаряди от носовото оръдие, стрелящо с 750 изстрела в минута.
16. За 25 секунди при задържане на спусъка всички 1000 патрона могат да минат през гореспоменатите MG17 картечници, стрелящи с 1200 изстрела в минута.
17. Максималната скорост на G2 е 660 км/ч на височина от 7000 метра.
18. Таван на полета - 12 000 метра.
19. На 20 декември 1943 г., когато е само на 27 години, поручик Списаревски врязва своя Messerschmitt в бомбардировач Consolidated B24-Liberator, извършвайки въздушен таран. Останките на изтребителя са намерени над село Долни Пасарел, където е открито и обгорялото тяло на българския летец, разпознато по сребърната верижка с кръстче.
20. Със своя изтребител Списаревски убива 9 американци от екипажа на летящата крепост, като само опашният стрелец оцелява. Заради свалянето на четиримоторен бомбардировач са му признати три въздушни победи, за които посмъртно е награден с орден „За храброст“ и е произведен в чин капитан.
Копието на самолета на Списаревски е създадено ръчно от Румен Чакъров, съпругата му Нели Ралчева и синът им Мартин по инициатива на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) с помощта на Националния исторически музей и Випуск 1995 г. на Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия.
Близо половин година отнема 3D проектирането и още толкова самото сглобяване, направено от дървен корпус и алуминиеви панели.
В създаването на изтребителя участват голям брой дарители, като самолетът днес може да бъде видян в двора на Националния исторически музей.
*Снимки: БТА/НИМ/Румен Чакъров