Одобриха нови правила за шофьорските книжки в ЕС - какви са новостите?
![]()
Европейският парламент окончателно одобри мащабна реформа на правилата за шофьорските книжки в ЕС с цел по-висока пътна безопасност и по-лесна административна обслужваемост на гражданите. Промените въвеждат цифрово свидетелство за управление, двугодишен изпитателен срок за начинаещите водачи, придружено шофиране от 17-годишна възраст и по-строги и унифицирани изисквания за здравна годност. Те са част от пакета за пътна безопасност на ЕС и подкрепят целта „Vision Zero“ за значително намаляване на загиналите по пътищата до 2030 г. и занапред.
Най-съществената новост е цифровата шофьорска книжка. До края на 2030 г. в целия ЕС трябва да е налично единно мобилно свидетелство в бъдещия European Digital Identity Wallet, валидно във всички държави членки. Водачите запазват право на избор и могат да поискат физическа пластика, но цифровият формат се предвижда постепенно да стане основен. Срокът на валидност за автомобили и мотоциклети се фиксира на 15 години, а за камиони и автобуси — на 5 години. Ако националната книжка се използва и като документ за самоличност, държавите могат да определят по-кратък срок от 10 години.
За първи път в законодателството на ЕС се въвежда изпитателен срок от минимум две години за новите шофьори. В този период ще важат по-строги правила и санкции за шофиране под въздействие на алкохол или наркотици, за неползване на колани и детски системи за обезопасяване, както и за разсейване с мобилен телефон. Изпитът за книжка се актуализира с повече акцент върху наблюдение на „мъртвата зона“, работа със системи за подпомагане на водача и безопасно отваряне на врати („dooring“) — с фокус върху защитата на уязвими участници в движението като пешеходци и велосипедисти.
Реформата променя и възрастовите прагове. От 17-годишна възраст младежите ще могат да получат категория B, но до навършването на 18 години ще шофират само в режим на придружаване от опитен водач. За да се облекчи недостигът на професионални шофьори, 18-годишните ще могат да вземат книжка за товарни автомобили (категория C), а от 21 години — за автобуси (категория D), при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност (CPC).
В здравните изисквания се прави крачка към хармонизация: при издаване или подновяване на книжка държавите ще прилагат или медицински преглед (включително зрение и сърдечно-съдова оценка), или самодекларация/национален скрининг за водачите на автомобили и мотоциклети. Държавите ще могат да съкращават сроковете на валидност за шофьори на 65 и повече години, за да въвеждат по-чести прегледи или опреснителни курсове.
Паралелно с това ЕС затяга пресичането на безнаказаността при тежки нарушения в чужбина. Ново правило гарантира, че лишаването от право на управление, наложено в една държава, ще се признава в целия съюз. След налагане на дисквалификация от държава членка, страната, издала книжката, ще бъде уведомявана по стандартен сертификат и ще разполага с 15 дни, за да отнеме свидетелството — така забраната важи навсякъде в ЕС за определения срок.
Реформата включва и улеснения за гражданите, живеещи в друга държава членка: при липса на възможност за полагане на изпит на един от официалните езици на държавата по гражданство, те ще могат да се явяват и да получат книжка от държавата си на произход.
След публикуването в Официалния вестник новите правила ще влязат в сила след 20 дни. Държавите членки разполагат с три години за транспониране в националното право и още една година за подготовка на прилагането, което означава, че първите практически ефекти ще се усещат поетапно от края на десетилетието, включително въвеждането на цифровите книжки до 2030 г.
За българските шофьори това означава предстоящ преход към цифрово свидетелство с възможност за физическа карта по желание, удължена валидност на книжките за леките категории, двугодишен „новобрански“ режим за младите водачи и ясни срокове за прилагане на санкции при тежки нарушения в чужбина. След окончателното публикуване и националното въвеждане Министерството на транспорта и МВР ще трябва да адаптират изпитите, медицинския контрол и информационните системи, за да отговорят на новите европейски стандарти.
