Тази 60-годишна количка се продаде за почти 100 хил. лв.
![]()
Точната сума е 85 хил. австралийски долара, 47 677 евро или 93 186 лв., за екземпляр от най-малкия серийно произвеждан автомобил в света. Записан в „Световните рекорди на Гинес“, като такъв, Peel P50 е едновременно грозновата и симпатична количка, придобила световна популярност през 2007 г. Тогава, в епизод 3 от сезон 10 на Top Gear, Джеръми Кларксън кара Peel P50 из Лондон, след което и в две… сгради на BBC. В едната журналистът Фиона Брус му помогна да изкара колата от асансьора, след което Джезата направи коментар за продължението на гърба ѝ - „Тя има много готино д**е.“

Конкретният екземпляр е произведен през 1964 г. и е бил регистриран първо на фирма в Манчестър, след което сменя собствеността си още два пъти, до 1988 г., когато е транспортиран на повече от 15 хил. км разстояние – до Куинсленд, в Австралия. Там автомобилчето прекарва над четири десетилетия в склад, преди да бъде „открито“ и продадено на търг от Donington Auctions преди броени дни.

Не е необходимо да сте автомобилни експерти за да заключите, че 47 677 евро са много пари за такова малка количка. Която като нова е струвала 199 паунда или 240… пъти по-малко, без да взимаме предвид инфлацията. Този продаден в Австралия Peel P50 обаче далеч не е най-скъпият, първенец засега е сделката от март 2016, на стойност 176 000 щатски долара. Леле.

Най-малкият автомобил в света, но и сред най-редките. Произведен е само 50 пъти, в периода 1962-1965, като се смята, че до днес са оцелели не повече от 27. Той е рожба на базираната в о-в Ман фирма Peel Engineering Ltd, която се занимавала с изделия от фибростъко (и която отдавна не съществува), най-вече корпуси на лодки.

Което, освен минималистичния калибър на Peel P50, е и причина за масата от едва 59 кг. Двигателчето седи буквално в купето и е с обем 50 куб. см, мощно е 4,5 к.с. и е с произход DKW. Задна скорост няма, но пък отзад има дръжка, а напред може да се движи с малко над 60 км/ч, макар че максималната скорост зависи и от масата на шофьора. Ясно е, че динамиката не е силата на количката, за разлика от икономичността – разход от под 3 л/100 км. Опциите също не са били много, да не кажа никакви.
Можело е да избереш цвят обаче Dragon Red, Capri Blue и Daytona White, като на места се споменава, че е имало и Sunshine Yellow. Главният герой на този материал е произведен в червено и по-късно пребоядисан в това гадно „кафяжълто“.
