Porsche отчете огромен спад в оперативната печалба
![]()
Оперативната печалба на Porsche се срина с 99% за деветте месеца на 2025 г. – до едва 40 млн. евро спрямо 4,035 млрд. евро година по-рано. Компанията отчита спад от 6% в приходите (26,86 млрд. евро) и 6% по-малко доставки – 212 509 автомобила, показват официалните резултати за периода януари–септември. Ръководството определя 2025 г. като „дъното преди подобрение“ заради извънредни разходи и стратегическо пренареждане на гамата.
Спадът е резултат от пакет еднократни разходи за около 2,7 млрд. евро, добавени разходи от американски мита в „средно трицифрен милионен размер" и по-слаб пазар на луксозни автомобили в Китай. За цялата 2025 г. Porsche очаква приходи 37–38 млрд. евро и марж на оперативната възвръщаемост между 0% и 2%. Нетният кеш поток от автомобилния бизнес обаче остава силен – 1,34 млрд. евро към края на третото тримесечие.
Третото тримесечие само по себе си е най-слабото след листването на компанията: Porsche отчете близо 1 млрд. евро оперативна загуба за тримесечието заради отписвания и замразени проекти, включително отменен изцяло електрически SUV над Cayenne. Резултатите принудиха мениджмънта да намали прогнозата за годишния марж и да ускори обръщането към по-доходни варианти с ДВГ и плъг-ин хибриди.
В краткосрочен план Porsche натиска спирачка на някои нови електрически модели и пренасочва инвестиции. Акцентът измести и пазара: рекорди при доставките в САЩ и в т.нар. „Overseas and Emerging Markets“ частично компенсират Азия, а делът на електрифицираните модели в глобалните продажби достига 35% (56% в Европа). Най-силно представяне има Macan – 64 783 доставки за деветмесечието, благодарение и на новия електрически вариант.
Финансовият натиск идва и от труда. През февруари компанията обяви съкращаване на около 1900 работни места в Германия до 2029 г., основно чрез естествено текучество и частични пенсионирания, върху което стъпва по-широка програма за ефективност. Мерките следват по-бавното от очакваното навлизане на електромобилите и продължителните предизвикателства в Китай.
На фона на кризисната година настъпват и промени на върха: от 1 януари 2026 г. д-р Михаел Лайтерс, бивш шеф на McLaren и дългогодишен мениджър във Ferrari и Porsche, поема поста главен изпълнителен директор. Оливър Блуме остава начело на Volkswagen Group. Рокадата цели да ускори изпълнението на новата продуктова стратегия и програмите за рентабилност.
