Със 130 години закъснение тръгва влакът за Скопие
![]()
Министрите на транспорта на България и Северна Македония подписаха важно споразумение за изграждането на ЖП тунела между двете страни. Тунелът под Деве баир е ключова част от големия европейски Коридор VIII, който свързва Адриатическо с Черно море: Драч (Дуръс) – Скопие – София – Бургас – Варна. "Железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1350 км, от които 747 км са на българска територия.

Проектът за ЖП връзка между София и Скопие датира от края на XIX век. Днес стойността на проекта само в участъка от 250 км между двата града се оценява на около 2 млрд. евро. Българският участък от столицата до Гюешево ще струва около 1,2 млрд. евро, а този отвъд границата – още 800 млн. евро.

България е на етап отваряне на оферти за обществените поръчки. У нас се работи по четири участъка за ремонт на ЖП линията, а в Македония – от Куманово до Деве Баир – са три. Когато линията е готова след десетина години, влаковете би следвало да се движат със скорост 160 км/ч.
Специално за подписването с царския ретро влак “Корона експрес” до Гюешево пътуваха много високопоставени гости, сред които посланици на държавите от ЕС и НАТО.
Водеща снимка: Иво Радоев (Facebook/Подвижен Железопътен Състав /ПЖС/)
