София предлага част от приходите на синя и зелена зона да се връщат като директни инвестиции

София предлага част от приходите на синя и зелена зона да се връщат като директни инвестиции
11 Nov 2025

Заместник-кметът по транспорт и градска мобилност Виктор Чаушев представи програма, която цели да промени начина, по който столицата финансира и управлява подобренията в градската среда. Предложението ще бъде внесено за гласуване в Столичния общински съвет на 13 ноември и предвижда приходите от платено паркиране да се връщат директно в кварталите за ремонти на улици, тротоари, междублокови пространства и осветление.

Новата Програма „Изграждане и поддръжка на публична инфраструктура за градска мобилност“ поставя ясна връзка между средствата, които плащат гражданите и гостите на София, и видимите резултати по места. Според замисъла половината от приходите от синя и зелена зона ще остават в районите, където се генерират, за конкретни локални подобрения. Останалата част ще се насочва към по-мащабни инфраструктурни проекти с градско значение под управлението на кмета на София и Центъра за градска мобилност.

„Това е стъпка към по-ефективно и отговорно управление на публичните средства. Искаме да сложим край на неяснотата – да се знае кой инвестира, къде и с какъв резултат. Парите, които софиянци плащат за паркиране, могат да бъдат инструмент за промяна на градската среда. Нашата отговорност е да ги управляваме умно, оптимално и отчетно“, заяви Виктор Чаушев при представянето на доклада. На брифинга присъстваха и общинските съветници Симеон Ставрев, Бойко Димитров и Цветомир Петров.

Според администрацията програмата прекъсва досегашната практика приходите от платено паркиране да потъват в общия бюджет без пряка връзка с конкретни подобрения. Вместо ремонти „на парче“ и реактивни действия след сигнали, се въвежда ежегодно планиране с ясни правила и отчетност. Всеки район и направление в Столична община ще предлага списък с проекти – от асфалтиране и ремонт на тротоари до осветление и благоустрояване – които ще се обединяват в годишен план за гласуване от Общинския съвет.

Програмата предвижда пълна прозрачност чрез ежегоден публичен отчет за изпълнените дейности по райони. Допълнително Столичната община и ЦГМ ще разработят функционалност в системата на ЦГМ, която да позволява онлайн проследяване на средствата от паркиране – кои обекти са финансирани, в кой квартал и в какви срокове.

Управлението на приходите се разделя в три направления с ясно разписани отговорности. Районните кметове ще управляват частта за местни подобрения и текущи ремонти. Кметът на София ще насочва ресурс към големи инфраструктурни проекти, а Центърът за градска мобилност ще инвестира в дейности, свързани с паркирането и организацията на движението. Всички решения ще подлежат на одобрение от Столичния общински съвет, който ще упражнява постоянен контрол върху изпълнението.

Сред вносителите на доклада са кметът на София Васил Терзиев, заместник-кметът по транспорт Виктор Чаушев, общински съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“ и шест районни кметове, които подкрепят принципа средствата от паркиране да се връщат по места. Очакванията са предложението да получи широка подкрепа на заседанието на 13 ноември.

Кола мечта за мнозина от нас!