Нови две китайски марки стъпват на българския пазар
![]()
Китайските автомобилни марки Omoda и Jaecoo стъпват официално на българския пазар на 3 декември. Зад въвеждането им у нас стои унгарската Genius Automotive Europe – дистрибутор на двете марки за Централна и Източна Европа. Компанията обещава пълна сервизна мрежа, 7-годишна или 150 000 км гаранция, три години пътна помощ в цяла Европа и 8 години/160 000 км покритие за високоволтовите батерии и електрическите двигатели на електрифицираните версии. По думите на екипа за България, детайли за дилърската структура ще бъдат обявени в деня на премиерата.
Genius Automotive Europe е съвместно предприятие на унгарските автотърговци Hovany и Petranyi Auto, което вече продава Omoda и Jaecoo в Унгария и държи дистрибуторските права за още пазари в региона, включително България и Румъния. В София за премиерата се очаква генералният мениджър на компанията Мария Голдбергер, а оперативното ръководство за България и Румъния е поверено на Тибериу Иоановичи.
Моделната гама, с която марките влизат у нас, следва европейската им стратегия: Omoda 5 – компактен кросоувър с пет звезди за безопасност от Euro NCAP, и неговият изцяло електрически вариант Omoda E5, който също носи петзвезден рейтинг, както и предстоящите плъг-ин хибриди Omoda 7 SHS и флагманът Omoda 9 SHS. Jaecoo залага на по-офроуд ориентирана линия с J7 в два варианта – плъг-ин хибрид SHS и бензинов 1.6 TGDI с 7-степенна DCT, плюс очаквания семеен J5/Jaecoo 5. Производителят посочва за J7 SHS електрически пробег до около 100–106 км в зависимост от пазара и методиката, а общият пробег достига около 1200 км.
Навлизането в България идва на фона на ускорена експанзия в Европа. Според официалната информация Omoda и Jaecoo вече имат над 300 дилърства в осем европейски държави и над 50 000 реализирани продажби за 16 месеца, като до края на годината предстои стъпване и в Германия, Франция и Португалия. На други пазари марките вече регистрират пробив: през октомври 2025 г. Jaecoo 7 влезе в топ 10 на най-продаваните нови автомобили във Великобритания със 2611 регистрации за месеца – шесто място по данни на SMMT, и бе обявен за най-продавания китайски модел на местния пазар за октомври.
Контекстът зад агресивната стратегия е растежът на компанията-майка Chery. През 2024 г. групата достига 2,6 млн. продажби в световен мащаб и остава най-големият износител на автомобили от Китай. През 2025 г. Chery се изкачва до №233 в класацията Fortune Global 500 с приходи близо 60 млрд. долара и отчита исторически праг от над 5 млн. изнесени автомобила.

