България възстановява производството на автомобили през лятото на 2026 г.?
![]()
България е на път да възстанови автомобилното производство до юли 2026 г., след като „Българска автомобилна индустрия“ (БАИ) и китайската Great Wall Motor (GWM) финализират преговори за сглобяване на електромобили в завода край с. Баховица, Ловешко. Новината бе потвърдена от Антон Дончев, директор „Международен бизнес“ в БАИ, по време на представяне на моделите на GWM в София. Планът предвижда старт на асемблирането след 8–9 месеца от подписването на договора. Очакваната линия е на електрическия подбранд ORA.
Проектът е за възобновяване на сглобяването, а не на пълен производствен цикъл - части ще пристигат от Китай и ще се сглобяват у нас. БАИ посочва недостига на подготвени кадри като основно предизвикателство, но разчита на обучено ядро в завода и на по-високи възнаграждения за привличане на персонал.
Избраният обект има история. В Баховица между 2012 и 2016 г. „Литекс Моторс“ сглобяваше модели на Great Wall, преди компанията да подаде молба за несъстоятелност през 2017 г. Първоначалният капацитет на площадката е проектиран до 50 000 автомобила годишно и приблизително 2000 работни места при пълно натоварване.
Стратегически контекст за завръщането на GWM у нас са европейските мита върху електромобили с произход Китай. От 30 октомври 2024 г. ЕС прилага окончателни изравнителни мита (до 35,3% в зависимост от производителя) върху вноса на нови електромобили от Китай, в допълнение към стандартното мито. Мерките са валидни за пет години, след което ще бъдат гласувани отново.
Локалната сглобка в държава от ЕС би могла да намали ефекта от тези мита, ако автомобилите придобият произход „ЕС“ според действащите правила за непреференциален произход. Ключовият критерий е „последна съществена обработка/преработка“, определяна по конкретни технически и стойностни изисквания за съответния код по Хармонизираната система. Това подлежи на оценка от митническите органи за всеки проект и модел.
Тенденцията към локализация на китайски производители в Европа се ускорява. BYD изгражда завод в Унгария, като според източници стартът на масовото производство е изместен за 2026 г., а Chery вече сключи съвместно предприятие в Барселона, където започва производство за европейския пазар.

