Тунелът “Петрохан” отива към концесия


13 Nov 2025

Проектът за тунел под прохода “Петрохан” не е напреднал съществено през последните месеци. Още дори не е ясно каква ще е дължината му. Има три варианта – 7, 10 или 14 км, като и в трите случая това ще е най-дългият тунел в България, по-дълъг от ЖП тунела “Козница” по линията София – Бургас. 

На фона на неяснотите, единственото общо взето сигурно нещо е, че “Петрохан” ще се строи на концесия. Това става ясно от думите на регионалния министър Иван Иванов и председателят на АПИ инж. Йордан Вълчев, цитирани от Economic.bg. България подготвя още два нови пътя за концесия – магистралите “Черно море” и “Рила”. Концесията означава, че за строителството ще се търси частен инвеститор    , който да поеме разходите и след това да получава приходите от преминаващите превозни средства за определен период – например 25-30 години.

Концесията на отделни съоръжения или цели магистрали все още не е позната у нас, но в съседни страни се използва отдавна. В Гърция цели магистрали се изграждат на този принцип, като се плащат пътни такси на пунктове през определено разстояние. В Турция също има много съоръжения на концесия, за които се плаща с електронната система HGS. Тунелът “Евразия” под Босфора, например, струва около 5 евро за преминаване. 

Какво се знае дотук? АПИ подписа договора за идейния проект за пътя София – Монтана и тунела “Петрохан” преди около година. Предвижда се изграждането на две тръби с обща широчина от 23 метра. Това означава по две ленти в посока, което е гаранция, че тунелът няма да се превърне в тапа по планирания нов скоростен път София – Монтана. Новият път с дължина 80 км от столицата до Монтана се разглежда като много важен проект за Северозападна България и ще има максимална скорост 120 км/ч. Така времето за пътуване от София до областния център ще бъде намалено от над два часа в момента до 40 минути.

Източници: Economic.bg, bTV

Кола мечта за мнозина от нас!