Това всъщност е първото Porsche с двигател отпред
![]()
Автомобилните производители винаги са играли на котка и мишка с любопитните фотографи. Още от първите шпионски снимки през 50-те години марките търсят все по-хитри начини да прикриват бъдещите си модели. Днес това означава цели слоеве камуфлажно фолио, фалшиви панели и оптични трикове. Но понякога решенията са били много по-дръзки – като момента, в който Porsche просто купува автомобил BMW, за да скрие собствена кола, припомня Motor1.com.
За да разберем защо се стига до това, трябва да знаем какво е тестово муле. В ранните етапи на разработка инженерите не използват финалната каросерия, а сглобяват техниката и новото шаси под обвивка от вече съществуващ модел. Така могат да тестват нови мотори, скоростни кутии и окачване по публичните пътища, без веднага да издадат дизайна на бъдещата кола. Обикновено марките използват собствени модели за тази роля, понякога грубо преработени и залепени с ленти, панели и дори картон.
.jpg)
В началото на 70-те обаче Porsche има особен проблем. Компанията работи по своя първи сериен модел с преден двигател – бъдещото Porsche 924. До този момент всички автомобили Porsche са със задно или средно разположен мотор, така че няма подходяща база, която да послужи за маскировка. Решението е нестандартно: от Цуфенхаузен купуват не само BMW 2002, но и първо поколение Opel Manta, за да ги използват като мулета за проекта с вътрешно име EA425. Под познатия силует на BMW всъщност работи изцяло различна техника – тази на бъдещото 924.
На улицата всичко изглежда нормално - един BMW 2002, каквито по онова време има навсякъде из Германия. Никой случаен минувач не би заподозрял, че под ламарините не се крие баварски мотор, а новата платформа на Porsche. Това е и идеята – вместо да маскират свой модел до неузнаваемост, инженерите просто избират чужда „обвивка“, която не буди съмнение и няма връзка с Volkswagen Group. Така шпионските фотографи, дори да щракнат колата, ще си тръгнат с кадър на уж нормално BMW.

Самото Porsche 924, което стъпва на пазара през 1976 г. като наследник на 914, също е своеобразен хибрид от части. Моделът е сглобяван от Audi в Некарсулм и използва множество компоненти на VW и Audi, защото първоначално е замислен като проект за Volkswagen. Едва след като VW се отказва от собствената версия и избира да развие Scirocco с предно предаване, Porsche получава зелена светлина да превърне платформата в собствен спортен модел. Двигателят е 2-литров, водно охлаждан, четирицилиндров агрегат от Audi 100, а чак около десет години по-късно версията 924 S най-после получава „истински“ Porsche мотор – 2,5-литровия редови четирицилиндров от 944.

