TUV: Американски автомобил с най-много дефекти през 2025 г.
![]()
Американският електромобил Tesla Model Y беше определен за „най-дефектния автомобил“ в Германия според новия TÜV-Report 2026, базиран на резултатите от техническите прегледи на около 9,5 милиона автомобила, преминали задължителнаия т.нар. Hauptuntersuchung между юли 2024 и юни 2025 година. Данните, цитирани от Carscoops и германския автоклуб ADAC, показват, че Model Y е на последно място сред 110 модела в най-важната възрастова група от 2 до 3 години.
При този клас автомобили Tesla Model Y отчита рекордно висока за последното десетилетие честота на сериозни дефекти – 17,3 процента от колите не минават първия преглед и трябва да се явят повторно след ремонт. За сравнение, електрическият Mini Cooper SE има само 3,5 процента дефектни автомобили в същата възраст. Малко по-добре се представя Tesla Model 3, но и той остава в дъното на класацията с 13,1 процента, след като в предишните два TÜV-рапорта беше абсолютно последен.
Най-честите проблеми при двата модела на Tesla са свързани с ходовата част и безопасността: констатирани са дефекти по окачването и осите, корозирали или неравномерно износени спирачни дискове, както и множество проблеми с осветлението. Според TÜV Verband тежките батерии на електромобилите натоварват допълнително окачването, а по-рядкото използване на механичните спирачки заради рекуперацията може да доведе до увреждане на дисковете.
Погледнато общо за всички марки и възрасти, картината също не е оптимистична. Според TÜV-Report 2026, 21,5 процента от автомобилите в Германия не успяват да преминат годишния преглед заради „значителни“ или „опасни“ дефекти, което е ръст от 0,9 процента спрямо предходната година. Делът на колите с по-дребни проблеми също се увеличава и достига 12,3 процента.
Въпреки слабото представяне на Tesla, електромобилите като цяло не са по-ненадеждни от автомобилите с двигател с вътрешно горене според статистиката на TÜV. В тазгодишния отчет попадат 18 модела на ток, а някои от тях са сред най-добрите в класовете си. Fiat 500e оглавява сегмента на миниколите, а Audi Q4 e-tron, Mini Cooper SE и Renault Twingo Z.E. също се нареждат в горните места на таблицата. Общият победител при 2–3-годишните автомобили е Mazda 2, следвана от модели на BMW и Mercedes.
Volkswagen отново доминира при по-старите коли: Golf Sportsvan и T-Roc се представят отлично в категориите на 4–7-годишните автомобили, а Touareg е най-надеждният модел сред 12–13-годишните. Новоучредената награда за дългосрочно качество, която взема предвид само автомобили на 10 и повече години, отива при Mercedes – марката отчита средно 18,5 процента сериозни дефекти в тази възраст, следвана от Audi с 19,2 процента и Toyota с 22 процента.
Сред „губещите“, освен Tesla, попадат и някои европейски модели. BMW 5 Series и 6 Series имат над средното ниво на дефекти в групите на 4–5 и 8–9-годишните автомобили, Dacia Duster се представя слабо при 6–7 и 10–11-годишните, а при най-старите, на 12–13 години, Renault Clio също е в дъното. Според експертите на TÜV и ADAC тенденцията потвърждава, че изборът на марка и модел, както и редовната поддръжка, са решаващи не само при покупката на кола втора употреба, но вече и при съвсем нови автомобили, които едва навлизат в първия си сервизен цикъл.

