Бюджетен завой: милиарди се местят от столичното околовръстно към „Хемус“ и Е79

Бюджетен завой: милиарди се местят от столичното околовръстно към „Хемус“ и Е79
26 Nov 2025

Управляващата коалиция пренарежда големите пътни проекти в държавния бюджет за 2026 г.: близо 1,8 млрд. лв., предвидени за довършването на Софийския околовръстен път, се изтеглят и се пренасочват към автомагистрала „Хемус“ и скоростния път Видин – Ботевград. Това става с предложение между първо и второ четене на бюджета, внесено от депутатите Костадин Ангелов (ГЕРБ), Йордан Цонев („ДПС – Ново начало“), Кирил Добрев (БСП) и Павела Митова (ИТН).

Първоначално в Националната инвестиционна програма към бюджета бяха заложени почти 2,1 млрд. лв. за последните около 8 км от Околовръстния път на София. Разпределението предвиждаше над 33 млн. лв. за 2026 г., повече от 1,1 млрд. лв. за 2027 г. и близо 970 млн. лв. за 2028 г. Така участъкът беше наречен „златните 8 километра“, след като критиците изчислиха около 250 млн. лв. на километър – пет пъти повече от примери, цитирани за сложни проекти в чужбина.

Агенция „Пътна инфраструктура“ защити високата прогнозна стойност с аргумент, че става дума за един от най-сложните инфраструктурни обекти в страната. Проектът за отсечката от ул. „Ралевица“ до връзката с АМ „Струма“ включва тунел и виадукт между кварталите „Бъкстон“ и „Овча купел“, преминаване над няколко реки и в близост до язовир в гъсто застроена градска среда. Само за проектиране през 2026 г. са предвидени около 17 млн. лв.

С новото предложение разходите за този участък се свиват рязко. За трите години 2026–2028 г. финансирането пада с близо 1,8 млрд. лв., показват изчисленията в Economic.bg. По данни на Mediapool и други източници от първоначално планираните около 1,078 млрд. евро остават едва около 170 млн. евро, а спестените близо 900 млн. евро се пренасочват към други обекти.

Най-големият печеливш е автомагистрала „Хемус“. За участъци от 1-ви до 6-ти в проекта на бюджета досега бяха предвидени общо около 456,7 млн. лв. за периода 2026–2028 г. Сега се предлага допълнително увеличение само за 2027 и 2028 г. с приблизително 449,8 млн. лв. и 391,2 млн. лв. Така общото допълнително финансиране за „Хемус“ достига около 841 млн. лв. Строителството на тези участъци се изпълнява чрез инхаус договори с държавното дружество „Автомагистрали“, които години наред са обект на критики заради превъзлагане към частни фирми и липса на прозрачност.

Сериозно се увеличава и ресурсът за скоростния път Видин – Ботевград, част от коридора Е79 и ключов проект за Северозападна България. В първоначалния вариант на бюджета за някои ключови участъци бяха заложени едва 35 млн. евро, което предизвика предупреждения от местни депутати и кметове, че проектът практически няма да напредне. Сега общото увеличение за различните отсечки по трасето за периода 2026–2028 г. достига 900 млн. лв., включително значително повече средства за участъците между Видин и Монтана и допълнителни пари за отсечката Мездра – Ботевград.

Кола мечта за мнозина от нас!